• herrnilsson123

barn och mobilberoende

Hej allihopa... ny här! Hoppas ni kan hjälpa mig..:)

Min första fundering är kring barn i skolåldern och hur de använder mobiler... Jag har en del bekanta som jag har pratat med om hur barn och ungdomar blir mer och mer beroende av sina ipads, mobiler, etc. 

Tycker ni också att det är ett problem? Att era barn blir för fästa vid sina smartphones? 

Vill gärna veta om det är fler som delar min erfarenhet att det är svårt att sätta gränser och att det ofta blir tjafs när mobilen eller plattan måste läggas undan för till exempel middag, eller när de måste göra läxor..

Tack för era svar

• Svar på tråden barn och mobilberoende
  • Eva 763

Ja jag känner precis likadant!! Våra barn - min son blir 9 i år och min mans pojkar är 10 och 11 år - måste man ju säga till flera ggr om dagen att släppa plattan och göra ngt annat och gå ut lr leka med lego (vilket mellanpojken inte gillar - lego alltså)

Ett tag sa dem "men då vet vi inte vad vi ska göra" !!!!!! Men det lärde dem sig att inte säga! ja vad ska man säga - barn är inte som barn var när jag var barn på 80-talet! Man var utomhus mkt mer och hade mer fantasi!

• Majsan70

Vår 11 åriga tjej har inga som helst problem med att släppa telefonen. Hon använder den förhållandevis lite egentligen. Å andra sidan hon har egen ponny som tar massa tid och så tränar hon på gym några dagar i veckan. 

• herrnilsson123

Eva 736 
    Kanske skulle det funkar om man hade ett automatiskt lås på mobilen som begränsade när den kunde användas?

• herrnilsson123
    Majsan70 skrev 2015-04-21 12:24:18 följande:

Vår 11 åriga tjej har inga som helst problem med att släppa telefonen. Hon använder den förhållandevis lite egentligen. Å andra sidan hon har egen ponny som tar massa tid och så tränar hon på gym några dagar i veckan. 

Vad härligt! Om du har kontakt med föräldrarns i din dotters klass till exempel, vet du om det är ett generellt problem?
  • herrnilsson123
    herrnilsson123 skrev 2015-04-21 21:41:00 följande:

Eva 736 
    Kanske skulle det funkar om man hade ett automatiskt lås på mobilen som begränsade när den kunde användas?

• Eva 763
    herrnilsson123 skrev 2015-04-21 21:41:00 följande:

Eva 736 

Mobilen är ingen fara - värre är det med plattorna!
  • herrnilsson123
    Eva 763 skrev 2015-04-22 20:39:13 följande:
    Mobilen är ingen fara - värre är det med plattorna!
    Mobilen / plattorna, det är lite samma sak i mina ögon. Om du kunde vifta med ett trollspö och lösa problemet, hur skulle du göra?:)
  • Aniiee

Nu är det smartphones och plattor, förr var det tamaguchi och game boy. Skillnaden är att en smartphone faktiskt är en nyttopryl, det är inte ett game boy.

Det bästa man kan göra om man har ett barn som inte ser skillnad på skoltid, familjetid,. läxtid och leka-med-tv-spelentid är att ladda ned typ ScreenTime eller något, under tiden som man lär barnen att skilja på tid och tid

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Majsan70
    herrnilsson123 skrev 2015-04-21 21:43:33 följande:
    Vad härligt! Om du har kontakt med föräldrarns i din dotters klass till exempel, vet du om det är ett generellt problem?

Jag tror faktiskt inte att mobilerna är något problem alls i den här klassen/skolan? Jag ser aldrig att några av klasskompisarna håller på o joxar med mobilerna. 
  • Majsan70

Jag tror faktiskt inte att mobilerna är något problem alls i den här klassen/skolan? Jag ser aldrig att några av klasskompisarna håller på o joxar med mobilerna. 
Svar på tråden barn och mobilberoende