• Anonym (Mamman)

Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.

Någon mer än jag som bestämt sig för att stämma fadern/modern på egen vårdnad?

Tänkte vi kunde stötta varandra, komma med tips och råd. Jag har precis skrivit ut stämningsansökan och tänkte fylla i den under kvällen eller ska jag vänta tills jag har ett ombud?

Jag har bestämt mig för att göra det efter inrådan från både socialen och familjerätten. Då han gång på gång bevisar att han inte kan/vill. Fadern i detta fallet vill inte prata med mig, ger fan i att svara på sms och telefonsamtal. Han överlåter dessutom föräldra ansvaret till andra emellanåt.

Ren och skär idioti och man undrar om han ens är vuxen? Hålla på som en jävla barnrumpa.

Man undrar ju hur han hade tänkt sig hur det skulle fungera med kommunikation och sammarbete när han vägrar att svara på dom mest simpla saker som rör barnen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när han vägrade ett av barnen vård nyligen.

Tycker så himla synd om barnen bara som har ett jävla arsel till pappa. Får försöka förbereda både dom och mig själv på ett par väldigt tuffa månader och kanske tom år. Tur dom är så stora iaf, 11 och 8år.

• Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.
  • Anonym (Mamman)

I den här tråden kan man vara anonym.

• Anonym (Willy Wonka)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-04-20 17:35:49 följande:

Någon mer än jag som bestämt sig för att stämma fadern/modern på egen vårdnad?

Tänkte vi kunde stötta varandra, komma med tips och råd. Jag har precis skrivit ut stämningsansökan och tänkte fylla i den under kvällen eller ska jag vänta tills jag har ett ombud?

Jag har bestämt mig för att göra det efter inrådan från både socialen och familjerätten. Då han gång på gång bevisar att han inte kan/vill. Fadern i detta fallet vill inte prata med mig, ger fan i att svara på sms och telefonsamtal. Han överlåter dessutom föräldra ansvaret till andra emellanåt.

Ren och skär idioti och man undrar om han ens är vuxen? Hålla på som en jävla barnrumpa.

Man undrar ju hur han hade tänkt sig hur det skulle fungera med kommunikation och sammarbete när han vägrar att svara på dom mest simpla saker som rör barnen.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när han vägrade ett av barnen vård nyligen.

Tycker så himla synd om barnen bara som har ett jävla arsel till pappa. Får försöka förbereda både dom och mig själv på ett par väldigt tuffa månader och kanske tom år. Tur dom är så stora iaf, 11 och 8år.

Prata med ett ombud först. Vad tror du att ensam vårdnad förändrar? Han är förälder och han får ha barnvakt när barnen är hos honom.

Det kan ej ha varit allvarlig vård som han nekade pga att sjukvården behandlar och tar hjälp av soc vid behov.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Willy Wonka) skrev 2015-04-20 17:42:17 följande:

Prata med ett ombud först. Vad tror du att ensam vårdnad förändrar? Han är förälder och han får ha barnvakt när barnen är hos honom.

Det kan ej ha varit allvarlig vård som han nekade pga att sjukvården behandlar och tar hjälp av soc vid behov.

Det förändrar att jag ensam kan bestämma saker och ting utan att käppar sätts i hjulen. Pappan kommer fortsätta förbli ett arsle.

Nu pratar vi inte om barnvakt utan om att överlåta bestämmandet och kommunikationen åt någon annan. Säg att din bästa vän helt plötsligt ska bestämma över saker som rör ditt/dina barn (helt allvarligt) och du säger ingenting utan tycker det är bra och skönt att din kompis tar ansvaret för barnenö. På den nivån är det.

Soc är inkopplat, även familjerätten. Väntar på att socialnämnden ska ta ett beslut. Så det var viktig vård.
  • tantamantan

Ang att soc kliver in och tar över om en förälder nekar vård: Det kan ta tid och det kan krävas flera tillfällen. Tyvärr.

Jag hoppas det går vägen TS, men räkna inte med soc hjälp om det kommer till att vittna, de kan säga en sak till dig, men de kan vägra lägga sig i själva förhandlingarna.

• Anonym (1)

Först och främst: Du är en idiot.

Det kommer inte förändra någonting för dig förutom att du kan flytta i princip vart du vill.

Pappan är fortfarande pappa och har rätt till umgänge, ett umgänge där du fortsatt inte kommer kunna bestämma vad ungarna ska äta till frukost och när de ska gå och lägga sig. Tough shit va?

Bespara dig själv pengarna och besväret och inse att du gjorde bort dig i samma stund som du valde en i dina ögon värdelös pappa till dina avkommor. Kanske kan en psykolog hjälpa dig bearbeta de känslorna.

Lycka till.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (1) skrev 2015-04-20 20:24:28 följande:

Först och främst: Du är en idiot.

Det kommer inte förändra någonting för dig förutom att du kan flytta i princip vart du vill.

Pappan är fortfarande pappa och har rätt till umgänge, ett umgänge där du fortsatt inte kommer kunna bestämma vad ungarna ska äta till frukost och när de ska gå och lägga sig. Tough shit va?

Bespara dig själv pengarna och besväret och inse att du gjorde bort dig i samma stund som du valde en i dina ögon värdelös pappa till dina avkommor. Kanske kan en psykolog hjälpa dig bearbeta de känslorna.

Lycka till.

Har jag ens nämnt något om umgänge och att det ska ändras eller dylikt? Nej!

Lär dig skilja på umgänge och vårdnad tack.

Nu är det så att jag vill att barnen ska ha umgänge och kontakt med sin pappa och ett/en fungerande sådant. Däremot vill jag inte att pappan ska neka barnen vård eller göra andra saker som drabbar barnen allra mest. Det vill nog ingen förälder. Jag har förövrigt inga planer på att flytta någonstans.

Förövrigt så behöver jag ingen psykologhjälp, men vet många andra som gör det.

Jag undrar om du tycker att en förälder som nekar barnet vård och hjälp är bra, eller att en förälder som inte klarar av att ta ansvar utan gärna låter någon annan ta ansvar över barnen och som inte klarar av att kommunicera är särskilt bra. Oavsett om föräldern är en mamma eller pappa. Jag tycker inte att det är en särskilt bra förälder nej, en förälder tar ansvar även när det är tufft och är motgångar, en förälder ser till så att barnen får den hjälp dom behöver för att dom ska må bra. En förälder svarar på frågor som rör barnen, man skiter inte bara i det.
  • Anonym (Mamman)
    tantamantan skrev 2015-04-20 19:29:08 följande:

Ang att soc kliver in och tar över om en förälder nekar vård: Det kan ta tid och det kan krävas flera tillfällen. Tyvärr.

Jag hoppas det går vägen TS, men räkna inte med soc hjälp om det kommer till att vittna, de kan säga en sak till dig, men de kan vägra lägga sig i själva förhandlingarna.

Jag hoppas verkligen inte att det tar för lång tid. Nu har jag hjälp genom familjerätten som också trycker på då den personen där har sett behovet.

Hjälpen behövs nu, inte senare.

Nej det räknar jag inte med heller och jag vet att dom är duktiga på att säga olika saker olika gånger. Är därför jag spelar in alla samtal med dom.

Tack förresten!
  • Anonym (Heaven)

Vad är det för vård han nekat barnet?

Den här 'kompisen' som du säger bestämmer över barnen hos deras pappa, är det möjligtvis hans nya tjej?

• Breakdown

Jag har precis stämt barnens far för att få ensam vårdnad, han flyttade hem till England i okt-14 och har ringt barnen 2 ggr sen dess.

Känns jätteroligt när vi var uppe i rätten för ett år sedan för om barnens boende vilket jag fick.

Vi vill flytta va 45 mil till min pojkvän men kan inte göra någonting så länge jag inte har vårdnad.

Känns som att man slösar tid på allt det här rännandet i rätten när fadern uppenbarligen inte är intresserad! Blä.

• Anonym (Heaven)
    Breakdown skrev 2015-04-22 12:16:22 följande:

Jag har precis stämt barnens far för att få ensam vårdnad, han flyttade hem till England i okt-14 och har ringt barnen 2 ggr sen dess.

Känns jätteroligt när vi var uppe i rätten för ett år sedan för om barnens boende vilket jag fick.

Vi vill flytta va 45 mil till min pojkvän men kan inte göra någonting så länge jag inte har vårdnad.

Känns som att man slösar tid på allt det här rännandet i rätten när fadern uppenbarligen inte är intresserad! Blä.

Det som händer om fadern inte skriver på flytt är att skatteverket utreder vart barnen bor och ändrar adress ändå.
Svar på tråden Har samlas vi: Stämma för egen vårdnad.