• mamaG

Hinnsvepning - hur effektivt?

Jag undrar hur effektivt hinnsvepning varit för dig? Hur sent/tidigt har du fått hinnsvepning och hadr det någon effekt?

Jag kommer att bli igångsatt på bf +1 men få hinnsvepning 2-3 ggr i veckan från v 38. Hoppas ju på att det kan sätta igång lite tidigare. Ska inte behöva gå över tiden av olika skäl och vill ju helst slippa igångsättning. Väntar mitt andra barn.

Dela gärna med er!

• Svar på tråden Hinnsvepning - hur effektivt?
  • Anonym (M)

För mig har det fungerat två av två gånger :) Dock tog det 2-3 dagar efter svepningen tills det var bb-dags :)

• bf2014

jag fick 2 hinnsvepningar vid min förra graviditet. vid första svepningen hade jag gått över 8 dagar tror jag. det var en fredag. fick lite småvärkar efter men de avtog fort. gick över helgen, då släppte slemproppen i omgångar och på tisdags morgonen gjordes ytterligare en svepning. fick därefter värkar och på natten är sonen född. hade tid för igångsättning på onsdagsmorgonen

• LovyDovy

Hej!

Får jag fråga varför du kommer att få hinnsvepningar från v. 38? Är själv i samma sits, väntar mitt andra barn. Har foglossning från helvetet, kan inte sova på nätterna och än mindre ta hand om min förstfödda. Jag har funderat på att fråga min bm om hinnsvepning men är rädd för att bli nekad..

• Anonym (Aj)

En hinnsvepning 2 v före bf utan nytta. Var lovad en igångsättning 2v före pga misstänkt stort barn men denna igångsättning byttes ut till just en hinnsvepning som ett försök att starta förlossningen då de menade att man hade bättre värkar om man de var änns egna. En vecka senare ingen bebis och den där hinnsvepningen hade bara resulterat i en ordentlig blödning och smärta. Nytt läkarbesök för igångsättning som även det blev inställt med samma resonemang "egna värkar är bättre och förra gången födde du ju tidigt". Nytt löfte att om jag gick 1v över tiden så skulle de "hitta på nått" för att få ut klumpen till bebis. Nu valde han att dyka upp på självaste bf självmant ist och allt gick bra. Minns bara att jag då när jag var mitt upp i det sa att hellre att jag gör om ett vändningsförsök än en hinnsvepning ;) 

• Fian88

Fick en på torsdag förmiddag, 16 timmar senare startade värkarna och på fredag kväll var han ute på bf+3

• Minxy

Fick hinnsvepning i v.39 (38+3) med både första och andra barnet.

Första barnet föddes dagen efter hinnsvepningen, andra barnet föddes samma dag som hinnsvepningen. För mig har det funkat över förväntan

Väntar nu tredje barnet och planerar att göra hinnsvepning i v39 (38+?) igen.

• mamaG
    LovyDovy skrev 2015-04-20 19:40:00 följande:
    Hej!

Får jag fråga varför du kommer att få hinnsvepningar från v. 38? Är själv i samma sits, väntar mitt andra barn. Har foglossning från helvetet, kan inte sova på nätterna och än mindre ta hand om min förstfödda. Jag har funderat på att fråga min bm om hinnsvepning men är rädd för att bli nekad..

Av samma anledning som du, foglossning från helvetet. Plus att jag hade en mycket jobbig förlossning förra gången efter en alldeles galen igångsättning. Så vill hellre att det kommer igång av sig själv via hinnsvepning än att bli igångsatt.. det var min bm som själv tog upp detta och frågade om jag ville.

Tack för att ni delar med er!
  • LovyDovy
    mamaG skrev 2015-04-21 13:45:56 följande:

Av samma anledning som du, foglossning från helvetet. Plus att jag hade en mycket jobbig förlossning förra gången efter en alldeles galen igångsättning. Så vill hellre att det kommer igång av sig själv via hinnsvepning än att bli igångsatt.. det var min bm som själv tog upp detta och frågade om jag ville.

Tack för att ni delar med er!
    Tack för svaret!
Svar på tråden Hinnsvepning - hur effektivt?