• Rosenknoppen

Skaffa katt i lägenhet?

Jag och min sambo är så otroligt sugna på att skaffa en katt (vi kikar mycket på ragdoll-rasen) men bor i en lägenhet på 42 kvadrat i centrala Stockholm. Har visserligen balkong och en gräsmatta med träd på baksidan av huset (har sett att några grannar låter sina katter gå där) men hur schysst är det egentligen mot katten? Ska tillägga att vi bor på 5e våningen så att den ska kunna springa ut hur den vill är tyvärr inte möjligt. 

• Svar på tråden Skaffa katt i lägenhet?
  • Anonym (Crazy Cat Lady)

Inga problem, jag skaffade min första katt när jag bodde i en liten etta på 37 kvm. Idag, 40 år senare bor jag med 4 katter i en lägenhet, förvisso en väldigt stor lägenhet, en hel våning. Katter tycker om att vara där deras människor är så det spelar inte så stor roll om du bor i en etta eller en femrummare, där du är vill katten vara. Ragdoll är för övrigt en mycket lugn stillsam ras.

Tänk bara på när du bor så högt upp att du enligt djurskyddslagen är tvungen att näta in din balkong så inte katten kan ramla ut. Och tänker du låta katten gå ut så gå ut med den i sele om du inte bor på landet alldeles trafiksäkert. Som tumregel kan man säga att om du skulle våga släppa ut ett treårigt litet barn ensam där du bor då är det även trafiksäker zon för en katt. Lycka till!

Svar på tråden Skaffa katt i lägenhet?