• Figge

Dags att planera föräldrarpenning för första barnet, men fattar inte riktigt.

Hej!
    Nu är det långt kvar, men vi skall få en lite bebis i december.
    Vi tänkte planera litegrann redan nu.
    Men det här med föräldrapenningen verkar ju vara en djungel, speciellt nu när det är första barnet.
    Jag har några frågor.

1. Jag som man, kommer ju vara hemma 10 dagar i början.
    Jag jobbar vardagar och får per automatik betalt röda dagar fast jag är hemma.
    Chansen är ju stor att mina 10 dagar kommer infalla på någon röd dag tex, lucia, julafton.
    Hur fungerar det då? Får jag betalt av min arbetsgivare för dom röda dagarna och det läggs på dagar på dom 10, så att jag är hemma längre?
    För dom 10 dagarna är väl jobbdagar och inte 7 dagar i veckan som det är senare när jag tar föräldrarpenning?

2. Vi läste att man får 10% extra i föräldrapenning upp till 180 dagar.
    Är det inte smartast att ta 7 dagar i veckan dom första 180 dagarna för att sedan gå ner till tex 4 dagar. För att få ut maximalt?
    Vi hade tänkt att vara hemma ca 15 månader totalt.

• Svar på tråden Dags att planera föräldrarpenning för första barnet, men fattar inte riktigt.
  • Tigerlillies

1. De 10 "pappadagarna" måste inte tas ut i rak följd efter att barnet är fött. Jag tror att man har så mycket som 3 månader på sig att ta ut dem? Ni väljer alltså själva vilka dagar ni ska rapportera som "pappadagar". Om barnet föds på en fredagkväll kan du alltså vänta med att ta ut några pappadagar till ex. onsdagen veckan efter osv. 

2. Jag är osäker på vad du menar med de där 10 procenten. Kan det vara något genom facket eller arbetsgivaren? I så fall räknas nog procenten på den lön man har haft som yrkesarbetande, och påverkas således inte av hur många föräldrapenningsdagar du tar ut. 10 procent av lönen är alltid 10 procent av lönen och påverkas inte av den andra ersättningen. 

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • IsabelleLi

De 10 pappadagarna måste tas ut inom 60 dagar efter att mamma och barn skrivits ut från BB. Det är 10 dagar, som du annars skulle ha arbetat. Du kan ta heldagar, halvdagar osv, och inte alls nödvändigtvis i följd.

De 10% du skriver om är troligen föräldralön som din arbetsgivare betalar ut. Kolla ned personalavdelningen eller facket om regler för detta. När jag fick första barnet så fick man ut 10% av sin dagslön för varje dag man hade tagit ut fp. Man fick ersättningen i efterhand nor man skickat in kopia på fp-utbetalning till lönekontoret. När jag fick andra barnet fick man 10% av månadslönen under de första 6 månaderna av dlräldraledigheten.

• Alexi

Kolla exakta villkor med din arbetsgivare om föräldralönen, det kan variera mycket och kan vara väldigt specifika villkor i period och uttag.

Och lucia är ingen röd dag.

• Enplustva

De 10% är nog föräldrapenning som nämns ovan. Gällande att först ta ut 7 dagar per vecka och sen gå ner till 4 skulle jag göra tvärtom om ni har ekonomisk möjlighet. Det första året kan man vara hemma utan att plocka ut någon föräldrapenning (om man nu har råd med det), men efter 1-årsdagen måste man ha 5 dagar i ersättning (arbete, studier, föräldraledigt...)

• aleydis

Detta med de 180 första dagarna är alltså de 180 första dagarna man tar ut- oavsett hur man sprider dem över tidsperioden. Det är alltså inte "så många dagar som möjligt under en 180-dagarsperiod".

Så jag håller med om tipset att ta ut så få dagar som möjligt under första året, för att efter första året ta ut minst 5 dgr per vecka

• Figge

Ja precis, föräldrapennigstillägg genom afa.
    www.afaforsakring.se/landningssidor/foraldrapenningtillagg-fpt/
    Trodde först att man var tvungen att ta 7 dagar i veckan, men som ni sa så kan man ta mindre dagar i veckan, dock måste alla dagar vara under en sammanhängande period.
    Men gör man denna anmälan efter man har varit föräldrarledig?

Det där med skyddad sgi. Ett exempel, om jag tar 2 dagar, jobbar 3. Frugan 3 dagar, jobbar 2. Det måste funka va?
    Hon har ett såpass roligt och bra jobb, så att gå hemma på heltid är uteslutet för henne.

Sen har vi som sagt inte bestämt något, kanske blir 6 dagar i början och 4 när jag är hemma. Första tanken var att barnet skulle börja på dagis mellan 16-18mån.
    Vi får se framåt slutet av sommaren vad vi kommer fram tillFlört

• pigglet

Att skydda SGI: ja, det går utmärk att kombinera jobb och föräldrapenning. Bara det blir 5 hela dagar/vecka, som i ditt exempel.

Och under första året är båda föräldrarnas SGI skyddad, det är alltså här man kan spara dagar.

Man får räkna hur många dagar man ska göra av med och fundera över vad man klarar ekonomiskt. Hur många dagar vill ni ha kvar när barnet börjar förskolan - ska ni gå ner i arbetstid men ändå skydda SGI? 4 dagar/år har förskola och fritids stängt för planering, ska ni ha kvar dagar till det? Inskolning på förskola, skola, fritids, ev byte av förskola. Längre sommar/jul/sport/påsklov?

Svar på tråden Dags att planera föräldrarpenning för första barnet, men fattar inte riktigt.