• SofieA86

pergotime vid högt bmi

Hej.

Vet vissa läkare som inte vill skriva ut pergotime vid PCO och övervikt men så har jag hört talas om vissa som visst har fått det utskrivet trots högt bmi.

Ni som fått det utskrivet, vilket bmi har ni haft? Är det större chans att få det om man kontaktar en privat-gynmottagning?

Jag kämpar som en tok med viktnedgång och har gått ned 15 kg än så länge.

• Svar på tråden pergotime vid högt bmi
  • Anonym (Loppan)

Jag var tvungen att gå ner till 35 i BMI för att få utskrivet pergotime, 18 kg blev det. Tyvärr så hjälpte inte pergotime för mig utan vi ska snart påbörja vår ivf-resa, har under väntan gått ner ytterligare 9 kg och har idag 32 i BMI.

Det varierar lite vad man ska ha i BMI för att få börja men det hösta är nog 35. Riskerna vid en graviditet och förlossning ökar ju vid för stor övervikt.

Jag har gått ner 27 kg nu med hjälp av viktväktarna som jag tycker fungerar super.

Lycka till!!

• SofieA86

Tack för svar. Jag har med hört nånstans att det är runt 35 som gäller för pergotime men så har jag läst att folk har fått det vad 37-40 också..

Jag har lite mer än 10 kg kvar dit så jag får försöka jobba hålla ut.

• Anonym (Loppan)

Jag tror det i så fall mer är privatläkare som kan godkänna ett högre BMI men att landstingen har vissa regler att gå efter.

Svar på tråden pergotime vid högt bmi