• Anonym (gravid)

aktivitetsstöd

Hej

jag och min man ska ha barn, men min man har inget jobb och får ersättning via försäkringskassan och det är en löjligt liten summa (ursäkta) men de kan man knappt klara sig på kommer han kunna få mer pengar när vi får barn?

• Svar på tråden aktivitetsstöd
  • Försäkringskassan

Hej

Har din man aktivitetsstöd och ska vara ledig i samband med ert barns födelse så markerar han ?V? i sin försäkran för de dagarna samt att han ska fylla i blanketten 6424 Försäkran - aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning i samband med barns födelse/adoption

På så sätt får han behålla sitt aktivitetsstöd under de 10 dagarna.

Vad avser storleken på hans föräldrapenning så beror det på hur han har arbetat innan aktivitetsstödet. För personlig information behöver han kontakta Kundcenter på telefon 0771 524 524.

Faktablad föräldrapenning

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/76573377-cea7-4eda-8e7d-f93bb6f62d0a/ff_4070_foraldrapenning1501.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Robin, handläggare

• Anonym (gravid)

Men jag menar inte dom dagarna, menar sen efter kan han på något sätt få högre ersättning då han idag bara får ut 4200 kr och det kommer vi inte klara oss på. Hur kan han få mer pengar?

• Försäkringskassan

Hej!

När det gäller föräldrapenning så baseras den på inkomst från arbete. Om din man inte arbetar har han heller ingen inkomst som föräldrapenningen kan baseras på. Då får han föräldrapenning på grundnivå, vilket är 225 kronor/dag före skatt.

Enda sättet att höja föräldrapenningen är att arbeta och få en inkomst. För att komma över grundnivån behöver han ha en årsinkomst som överstiger 106 000 kronor.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (gravid)

Men de handlar om aktivitetsstödet. Kan han få mer än 4200 kr i månaden på något sätt? Får han inte mer än så hur ska vi då klara oss om han inte hinner få jobb? De e ju se som e svårt att få jobb.

Hur vill ni att man ska klara en hel månad på 4200 kr? Speciellt om man har barn då?

• Försäkringskassan

Hej,

Vi kan tyvärr bara svara på frågor om föräldraförsäkringen här.
    Du behöver kontakta oss på 0771-524 524 för frågor om aktivitetsstöd.

Hälsningar
    Theo, Handläggare

Svar på tråden aktivitetsstöd