• MrDaan

Riskprognos?

Hej! Jag har i nuläget ett bolån på 580.000 kr och jag skulle vilja belåna min lägenhet som är värderad till ungefär 1.100.000 Kr! Jag har ansökt om att få belåna lägenheten med 150.000 kr för att renovera och fixa lite. Nu idag fick jag hem en kreditupplysning från UC där det står att min Riskprognos är 4,6 %. (0%=lägsta, 100%=Högsta)

Min fråga är! Hur stor tror ni att chansen är att jag får detta beviljat med tanke på risktprognosen?

Hoppas på snabba svar från er bättre kunnande!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Riskprognos?
  • Argentum

Utifrån den information du delar med dig i inlägget så ser det inte ut som några problem. En sån kontroll tar hänsyn till inkomst, historik och belåningsgrad.

Om vi vänder på det så ligger du på 4,6 på en skala från 0-100 där långivaren vill vara så nära noll som möjligt.

• MrDaan

Okej! Jo om man ser till att min lägenhet är värderad mer än mitt bolån borde ju betyda att jag ska kunna ta få ett lån till! Men dock blev Jag osäker när jag såg att min riskprognos låg på 4,6! Jag har ju en säkerhet i form av lägenheten, men tror ni dom där 4,6 % kommer ställa till det?

• Anonym (Inga problem)
    MrDaan skrev 2015-04-18 00:23:29 följande:

Okej! Jo om man ser till att min lägenhet är värderad mer än mitt bolån borde ju betyda att jag ska kunna ta få ett lån till! Men dock blev Jag osäker när jag såg att min riskprognos låg på 4,6! Jag har ju en säkerhet i form av lägenheten, men tror ni dom där 4,6 % kommer ställa till det?

Tycker du 4,6 av 100 är mycket?
  • MrDaan

Nej, min första tanke var att jag inte tycker att det låter mycket alls! Sen började jag försöka söka på nätet. Och 4,6 % verkar ju vara "mindre bra" ? Därför jag undrar här?

• Argentum
    Argentum skrev 2015-04-17 21:04:15 följande:

Om vi vänder på det så ligger du på 4,6 på en skala från 0-100 där långivaren vill vara så nära noll som möjligt.

Om vi vänder lite på det igen och säger så här istället;

0 är inte bra och 100 är bra. Där ligger du på 95,4. 

Så det ser bra ut.

Med de uppgifter du har knackat in i forumtråden så innebär det en belåningsgrad på 66%. 580 000 + 150 000 / 1 100 000. = 66%

Svar på tråden Riskprognos?