• ingenaning

Offentlighetsprincipen, för eller emot?

Jag själv är för den till viss del, jag tycker Lexbase är bra och rätten till insyn. Jag kan tom. acceptera Ratsit men inte att ens personnummer är offentliga då det helt enkelt inte finns något fog för det.

Eller tror någon av er att ni kan övertyga mig om varför ens personnummer ska ligga ute till allmän beskådan?

• Svar på tråden Offentlighetsprincipen, för eller emot?
  • sportpappa
    Jag kan nog inte riktigt se nackdelarna med att personnummer är tillgängliga online. Vad exakt är problemet? Hur kan det missbrukas?

Det jag kommit fram till är:
    Fördelar. Det går att kontrollera folk som man gör affärer med, ex. bilaffärer, personer bakom företag etc. Endast ett komplett personnummer garanterar att det är rätt person så vida personen inte har ett väldigt ovanligt namn. Om personnummer försvinner så är det lättare att utföra bedrägerier.
    Jag använder ofta personnummer för att spåra folk bakom skumma företag och därigenom avråda människor från att göra affärer genom dem.
    Genom att människor är spårbara så tror jag att man till viss del undviker att försöka lura andra. I de fall man inte är spårbar så undviker jag dem helt eftersom då är det något fuffens på gång.

Nackdelar. Det går att missbruka personnumret genom att använda det vid registrering av de tjänster där det krävs personnummer. Problemet orsakas primärt av att företag inte gör någon kontroll utan litar blint på de uppgifter som anges. Jag tror dock att problemet kommer att finnas kvar även om personnummer skulle försvinna från nätet eftersom det är väldigt få tjänster som kräver personnummer. Enda lösningen är att företagen tar tag i sina bristfälliga kontroller. En lösning kan vara att BankId används för identifiering online.

Så i det här fallet anser jag att det blir ganska tandlöst att ta bort personnummer från nätet.
  • Anonym (OK)

Personnummer/organisationsnummer har man kunna få hos Skatteverket i hur många år som helst.

Så att plocka bort det från nätet spelar ingen roll.

Svar på tråden Offentlighetsprincipen, för eller emot?