• kesokeso

ägglossningsstimulerande hormoner

Hej hej!

Det tog 18 månader för mig och min sambo att bli gravida med vår dotter (som idag är 3,5 år). Tänkte då att det inte alls skulle vara något fel med mig. Det bara tog lite tid för oss helt enkelt.

Men efter vi fått henne så började jag aldrig på något preventivmedel, eftersom vi visste att vi ville ha fler barn. Så i början (de första 6 månaderna) var vi bara lite mer försiktiga... och sen har vi försökt intensivt sedan dess... Inget har hänt... Inget alls...

Har alltid haft oregelbunden mens. Och började tänka på att det kanske är dags att kolla så allt står rätt till där inne.. bokade då tid..

Tiden jag fick var i måndags. Och efter vul konstaterades pco... de tog blodprov också och jag fick en ny tid till imorgon (torsdag).

Läkaren sa i måndags att vi ska få hjälp med ägglossningsstimulerande hormoner.

Nu till min fråga.. är det pergotime jag då kommer få? Eller vad finns det annars för hormoner man kan få för att stimulera ägglossningen? Vad har ni fått? Och hur funkade det för er? Biverkningar? Blev du gravid?

Väldigt tacksam för svar ! Kram!!

• Svar på tråden ägglossningsstimulerande hormoner
  • Jasmin Karlsson

Det vanligaste är Pergotime eller Letrozol. Jag har tagit Pergotime 3 ggr, Letrozol 1 gång, ingen graviditet ännu. Pergotime har använts länge, finns ökad risk för flerbördsgraviditet. Letrozol är ganska nytt och inte registrerat för den användningen, den minskar östrogennivåer tillfälligt så att FSH och LH senare ökar och stimulerar äl. Den ger inte ökad risk för flerbörd och har i många studier visat sig oftare ge graviditet hos patienter med pcos.

Man kan också ta sprutor, men de vet jag inte så mycket om.

• kesokeso
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-15 19:07:12 följande:

Det vanligaste är Pergotime eller Letrozol. Jag har tagit Pergotime 3 ggr, Letrozol 1 gång, ingen graviditet ännu. Pergotime har använts länge, finns ökad risk för flerbördsgraviditet. Letrozol är ganska nytt och inte registrerat för den användningen, den minskar östrogennivåer tillfälligt så att FSH och LH senare ökar och stimulerar äl. Den ger inte ökad risk för flerbörd och har i många studier visat sig oftare ge graviditet hos patienter med pcos.

Man kan också ta sprutor, men de vet jag inte så mycket om.

Tack för svar.. har du fått biverkningar på något sätt av det?
  • Jasmin Karlsson

Av Pergotime fick jag ont i äggstocken/sidan ca 1 vecka omkring äl och tunn slemhinna (troligen, fick väldigt sparsam mens) efter 3 ggr. Pergotime ska man inte ta för många ggr i rad av den anledningen. Letrozol gav inga biverkningar, så jag föredrar den.

• kesokeso

Okej.. får se vad det är dom kommer rekommendera mig...

Ingen mer som har erfarenhet?

• Anonym (M)

Jag har precis tagit min andra omgång Pergotime och biverkningarna jag fick både första och denna gång var att jag blev väldigt känslig och grät för i princip allting. Jag fick ägglossning första gången, men blev tyvärr inte gravid, så nu hoppas jag på denna omgång.

• kesokeso

Blev pergotime för mig med..

Så nu är det bara till att vänta på att mensen ska starta... vilket är allt mellan 2 till 6 veckor.... :-/ frustrerande...

Svar på tråden ägglossningsstimulerande hormoner