• Anonym (Fullt hus)

21 åring bonus, bo hemma?

Jag och sambon har varit tillsammans 7år.
    Han hade två barn sen innan.
    Vi har nu fått fyra barn väldigt tätt.
    Vårat hus är trångt nu å vi planerar att bygga om och bygga ut.
    Så denna sommar kommer vi ha väldigt kaos i huset så vi 6 ska bo i husvagnen här på gården.

Hans två barn sen förut är nu 16 och 21år.
    När man är 21år, borde man väl skaffa ett jobb och flytta hemifrån?
    Men han har krävt att få ett eget rum han också!
    Att flickan på 16 ska ha ett rum känns mer okej, men hon är ju inte här så ofta.
    Så vi har tänkt ha ett rum som ett gästrum som hon, och sonen, eller annan gäst kan få sova i.
    Jag tycker inte det är rimligt att vi ska behöva fixa ett eget rum till dom när dom är så stora, nästan aldrig här. Vi har ju våra fyra små som så småningom kommer behöva varsitt rum.

Till och med deras mamma tycker att när vi ändå ska bygga om/ut så kan vi väl göra det ordentligt så alla barnen får varsitt.

För mej känns det enbart nej!
    Vi ska ha fyra rum till de små, ett till oss, ett extra rum som gäster kan sova i, även ha som ett litet mysrum, även ett rum där man kan jobba ostört, just för att jag sköter det mesta jobbet här hemma.

Då kan väl hans barn komma på besök å sova där inne...?
    En sak till, skulle det vara så farligt om dom delar på rummet nån enstaka natt om dom skulle få för sej att sova här?
    Bägge två vägrar dom ju sova på soffan..
    "då får vi inte sova för dom små ska vara där inne och leka"

Vad känner ni...?

• Svar på tråden 21 åring bonus, bo hemma?
  • Brumma

Avgörande är väl hur ofta de är där..

Tycker absolut de kan sova i ett gästrum/deras rum om det är ngn natt då och då. Men även annars borde de kunna dela då det inte låter som om de är där vv precis. Det går ju att inreda rummet snyggt så att det passar tonåring/ung vuxen men även funkar som gästrum.

en 21åring bord definitivt förstå det och även en sextonåring...

• Anonym (Nja)

Jag tycker det beror på. Jag är 21 år,bor hemma av anledningen att jag studerar på högskolan fortfarande i drygt ett år till. Har pendlingsavstånd till skolan och känner inte för att sätta mig i en onödigt stor skuld bara för "jag är vuxen och bör flytta hemifrån".  Mina föräldrar resonerar som så att det är bättre att bo hemma så länge som möjligt än att ta onödiga lån. Dessutom prioriteras inte vi som har pendlingsavstånd till skolan på studentbostäder och en "riktig" hyresrätt kan man glömma utan fast inkomst. I vart fall i min stad. Tar istället banklån till att ex skaffa mig en bostad eller så senare.Om er 21 åring bor hemma av samma anledning så tycker jag inte att det är fel, men självklart bör han kanske lägga en slant hemma eller i övrigt hjälpa till med hushållsarbetet. Om han istället bara strör runt, inte vill jobba och har en "pappa betalar-attityd" är det en annan sak. Hur ofta är de stora barnen hos er? Hur långt är det mellan er och modern? Kan inte 21 åringen om annat hälsa på över dagen? Håller med om att det knappt är lönt att bygga ut så pass mycket eftersom att varken 16 åringen eller 21 åringen troligtvis  kommer att bo där om ett tag. De dagar de sover där kan 16 och 21 åring om annat dela rum. 

• Brumma

Vidare - ett eget rum är inget man kan kräva... det finns ganska många familjer där barnen måste dela rum... Även där barnen bor heltid...

• Anonym (Fullt hus)

Han på 21 tog studenten 2013.
    Har inget jobb, men bil/bensin, telefon, fickpengar, dator m.m. ska han ha.

Hon på 16 vill flytta till egen lägenhet pga skolan.
    Skolan är ca 7mil från mamma, plus 3,5mil hem till oss.

Dom kan ju komma över dagen för att hälsa på när det inte är längre bort.
    Flickan kom hit en eftermiddag för tre veckor sen.
    Hon sov här senast vid nyår.
    Pojken sov här en natt förra(!!) sommarn..
    Annars kommer han hit när han behöver hjälp med bilen.
    Eller säger hej när systern skjutsas hit/hämtas.

Relationen jag och dom barnen haft är väl som så många andra.
    En dagen bra, andra dagen lite sämre. Kanske ett storbråk om året som vi lyckats reda ut.
    Dom är självklart välkomna hit!
    Men, jag känner att nu får dom försöka prova sina egna vingar lite och ge husrum åt sina småsyskon.
    Hjärterum finns alltid för dom! Även om husrummet krymper för dom.
    Så nu är dom väldigt sura på mej för jag känner att dom behöver inte ha så mycekt husrum här alls.
    Självklart ska dom få vara med och önska vad det ska få vara i gästrummet, just för att dom ska känna att det är för dom.

Samtidigt som mamman är som hon är och tycker vi ska bygga rejält så varför ska då flickan ha egen lägenhet?!
    Det finns inte ekonomi för att betala en lägenhet.
    Det går massa tåg mellan de platser hon bor på och skolan.
    Dock inte tåg till oss, men buss!

• Brumma

Med den bakgrunden så finns ingen anledning att göra egna rum åt dem.

Däremot - med tanke på att flickan fortfarande är under 18 så är föräldrarna försörjningskyldiga. Det innebär att föräldrarna kommer att få betala för henne även om hon bor hemifrån. Med tanke på att det bara är 3.5 mil till hennes skola skulle hon mycket väl kunna bo hos er. Om så skulle bli fallet anser jag att ni gör gästrummet åt henne (och skippar gästrum). När hon sedan flyttar hemifrån gör ni om det rummet till gästrum efter eget huvud. Sonen får nöja sig med att sova i vardagsrummet eller på madrass i ngt rum, eller så kan ngt av era barn sova i varandras rum den enda gången på året han väljer att sova hos er tex..

• Brumma

Ser nu att jag nog missförstod.. skolan ligger inte 3.5 mil från er utan 10.5...

Då skulle jag satsa på gästrum.

Och jag tycker inte 21 åringen skall ha ngt att säga om det överhuvudtaget...

• Anonym (Fågelmamma som lärt ungarna flyga)

Självklart ska en vuxen man inte ha ett eget rum i er bostad ungefär som om han vore ett umgängesbarn varannan helg eller vecka. Och att mamman tycker ni ska bygga ut ert hem för hans skull så han får eget rum. Snacka om curling.

Hur länge hade hon tänkt sig att han skulle ha det då? Tills 35-40-årsåldern eller tills han kommer upp i pensionsåldern så kan ni bygga om hemmet till ett äldreboende?

Ett gästrum som kan användas av flera är väl okej, en vuxen man som passerat mydighetdåldern med god marginal är inte att betrakta som ett barn utan som en vuxen, och som sådan bemöts man när man gästar sina föräldrar.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Fullt hus) skrev 2015-04-15 12:37:52 följande:

Han på 21 tog studenten 2013.
    Har inget jobb, men bil/bensin, telefon, fickpengar, dator m.m. ska han ha.

Hon på 16 vill flytta till egen lägenhet pga skolan.
    Skolan är ca 7mil från mamma, plus 3,5mil hem till oss.

Dom kan ju komma över dagen för att hälsa på när det inte är längre bort.
    Flickan kom hit en eftermiddag för tre veckor sen.
    Hon sov här senast vid nyår.
    Pojken sov här en natt förra(!!) sommarn..
    Annars kommer han hit när han behöver hjälp med bilen.
    Eller säger hej när systern skjutsas hit/hämtas.

Relationen jag och dom barnen haft är väl som så många andra.
    En dagen bra, andra dagen lite sämre. Kanske ett storbråk om året som vi lyckats reda ut.
    Dom är självklart välkomna hit!
    Men, jag känner att nu får dom försöka prova sina egna vingar lite och ge husrum åt sina småsyskon.
    Hjärterum finns alltid för dom! Även om husrummet krymper för dom.
    Så nu är dom väldigt sura på mej för jag känner att dom behöver inte ha så mycekt husrum här alls.
    Självklart ska dom få vara med och önska vad det ska få vara i gästrummet, just för att dom ska känna att det är för dom.

Samtidigt som mamman är som hon är och tycker vi ska bygga rejält så varför ska då flickan ha egen lägenhet?!
    Det finns inte ekonomi för att betala en lägenhet.
    Det går massa tåg mellan de platser hon bor på och skolan.
    Dock inte tåg till oss, men buss!

21- åringen: Vad gör han om dagarna? Pluggar eller lever livet på stan? Om det första alternativet: Kanske har han inte tid med extrajobb, högskolan är jobbig stundtals. Om andra: tvinga honom att i vart fall söka jobb, om han sen får dem är en annan sak. Är bil nödvändigt för honom? Är det för att skryta för polarna eller är han faktiskt i behov av en, kan han inte låna er eller mammans vid behov? Bil är dyrt att ha och har man inga pengar ska man inte heller ha en bil. Att man betalar lite för sin son- okej om han inte har någon annan inkomst. Man kan ju inte kasta ut honom på gatan, men kräva det och det och det när man inte har/vill jobba går inte i den åldern. 

16-åringen- finns det inget närmare gymnasie? Det är annars inte så långt med 7 mil om det är bra förbindelser med kollektivtrafik. Jag har 7 mil till skolan, tar drygt 40 minuter med tåg. Det ska en 16 åring klara. 

Å ena sidan tycker jag inte heller att man kan resonera som så att "de får ge husrum åt sina syskon". Det är ni som valt att skaffa 4 barn, man kan inte kasta ut de två stora för det inte finns plats för dem mer. Det är fortfarande din sambos barn- vuxna eller ej. MEN som jag nämnde- kan man i den omfattningen de är där, inte kräva eget rum. 
  • Anonym (Fullt hus)

Båda två är dom skrivna hos mamman och hon börjar bli måttligt trött på pojken som bara går hemma och "sölar".
    Han hade penga hjälp från socialen ett tag, men nu har dom satt stopp för det eftersom han inte anstränger sej nog mycket för att få något jobb.
    Vi har pratat om detta många gånger, det har blivit ett storbråk pga detta. Då stod mamman här ute och gapade till pappan att han får ta hand om sonen för att hon inte orkar se sonen ruttna bort pga arbetslöshet.

Dom är välkomna hit, men sonen ska inte bo här permanent!
    Att flickan kommer å ska sova över gör mej inget.

Övervåningen på huset har vi redan börjat rensa ut för att kunna riva bort allt, så om de barnen kommer nu får dom finna sej i att sova i husvagnen eller på soffan. Men i maj har vi planerat att flytta ut i den.
    Då får väl barnen sova på soffan eller i förtältet.

Tack för era kommentarer!
    Känns som att jag inte är ensam om mina (enligt mamman) "korkade" tankar och funderingar om bonusbarnen.

• Ess

Ett gästrum där dom kan sova över är väl en bra ide. Fram till 18 får man tillhandahålla någon form av övernattningsmöjlighet, om hon vill komma lite mer regelbundet.
    21 åringen får flytta hemifrån.

Svar på tråden 21 åring bonus, bo hemma?