• Anonym (AbC)

Kan jag flytta

Jag har två barn och har enskild vårdnad, det finns inget umgängeschema och pappan tar inget ansvar, har träffat barnen vid 5 tillfällen det senaste året och då 1-2 dygn per gång.

Han tror att han kan bestämma så mycket och hotar med att om han inte får träffa barnen så ska han minsann gå vidare med det för att få ett fastställt umgänge. Trots dessa hot under flera år så har ingenting hänt och han tar aldrig kontakt med oss utan det är tvärtom, när jag får dåligt samvete för att det gått lång tid. Barnen pratar sällan om honom och visar inte på något sätt att dom vill dit.

Nu som rubriken lyder, kan jag flytta och strunta i honom i och med hans uppenbara brist på intresse?

Barnen har bott hos mig i 80% av deras liv om man kan beskriva det så och han har aldrig velat vara delaktig i deras liv trots uppmuntring ifrån mig. Jag är bara så trött på honom.

• Svar på tråden Kan jag flytta
  • driver28

Jag skulle säga JA på det men vet att man kan bli anmäld för typ umgängessabotage om man inte möjliggör umgänge. Det är man skyldig till, men exakt hur det ser ut är svårt att säga. Hör med någon juridiskt kunnig. Finns en site där man kan ställa frågor 24-timmarsjuristen eller nåt sånt heter den om du inte känner någon insatt

• Johan70

Ja, du kan flytta, han har ingen medbestämmanderätt om det eftersom du har ensam vårdnad. Dessutom är han ju uppenbarligen ointresserad av umgänge.

Du bör dock meddela till honom att du gör det, så att han får era nya kontaktuppgifter. Skicka ett flyttkort, det räcker.

• Anonym (AbC)

Har för mig att ha läst någonstans att jag måste ha en "plan" för hur ett eventuellt umgänge ska kunna ske om/när det kommer på tal, stämmer det?

• Nyfikna72

Flyttar du långt och han sätter igång en umgängeskarusell så har jag dock för mig att det kan bli så att du får stå för en del av hans umgängesresor. Att ni delar på den kostnaden alltså.

• husetsfru

Tycker du kan flytta och boka en tid hos familjerätten med syfte att komma fram till lämpligt sätt att sköta umgänget på.

Förhoppningsvis kommer ni fram till nåt som båda tycker är bra och barnen kan träffa sin pappa regelbundet. Men vill han inte så har du på ett tydligt sätt visat att du försökt och inte försvårar umgänge trots flytten.

• Anonym (AbC)
    Nyfikna72 skrev 2015-04-21 20:11:27 följande:

Flyttar du långt och han sätter igång en umgängeskarusell så har jag dock för mig att det kan bli så att du får stå för en del av hans umgängesresor. Att ni delar på den kostnaden alltså.

Det är resor som överstiger 10 mil enkelresa so man är skyldig att hjälpa till att betala va eller vad är det egentligen som gäller?
  • Anonym (AbC)
    husetsfru skrev 2015-04-21 20:16:27 följande:

Tycker du kan flytta och boka en tid hos familjerätten med syfte att komma fram till lämpligt sätt att sköta umgänget på.

Förhoppningsvis kommer ni fram till nåt som båda tycker är bra och barnen kan träffa sin pappa regelbundet. Men vill han inte så har du på ett tydligt sätt visat att du försökt och inte försvårar umgänge trots flytten.

Jag har bokat in möten tidigare men han kommer alltid med ursäkter så det känns inte som om han är särskilt angelägen om att få någon ordning på någonting.

Jag är så less på honom.
  • Brumma
    Anonym (AbC) skrev 2015-04-21 20:25:07 följande:

Det är resor som överstiger 10 mil enkelresa so man är skyldig att hjälpa till att betala va eller vad är det egentligen som gäller?

I föräldrabalken står det helt enkelt att boendeföräldern skall hjälpa till med kostnaderna för umgängesresorna efter förmåga. Ingen milsgräns. Det KAN ju bli så att om han stämmer dig så får du betala hela kostnaden, det har hänt det med.
  • Brumma
    Anonym (AbC) skrev 2015-04-21 20:06:36 följande:

Har för mig att ha läst någonstans att jag måste ha en "plan" för hur ett eventuellt umgänge ska kunna ske om/när det kommer på tal, stämmer det?

Du får inte omöjliggöra umgänget som är (vilket inte verkat vara så svårt i ert fall att hålla). Sedan ska du underlätta för umgänge även när du flyttat (om umgänget skulle komma igång).
Svar på tråden Kan jag flytta