• tömi

Måste man ta ut fp-dagar för att skydda sgi vi graviditet?

Hej! Det är så att jag har tillsvidaretjänst på heltid i botten. Efter att ha varit hemma med vårdnadsbidrag med min dotter till i somras, så började jag arbeta 90% den 1 september. Resterande 10% har jag har jag tagit ut föräldrapenning för.

Nu är det ett halvår kvar till beräknat förlossningsdatum och jag är sugen på att gå ner till 75% arbetstid. Måste jag då ta ut fp motsvarande 25% eller är sgi skyddad ändå de sista sex månaderna innan förlossningen? Vi klarar oss bra på 75% och vill helst inte slösa på föräldradagarna i onödan...

• Svar på tråden Måste man ta ut fp-dagar för att skydda sgi vi graviditet?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har arbetat stadigvarande i samma omfattning i minst 6 månader i följd kan man 6 månader innan beräknad förlossning gå ner i arbetstid utan att SGI påverkas. Men då du redan nu skyddar din SGI med föräldrapenning så behöver du fortsätta ta ut föräldrapenning i den omfattning som du minskar din arbetstid fram till du får ditt nya barn.

Hälsningar

My, handläggare

• tömi

Är det bara om man arbetar heltid man kan gå ner i tid med skyddad SGI menar du?

• Försäkringskassan

Hej!

Nej, du kan skydda en SGI även om du inte arbetar heltid. Om du har arbetat 90 % i minst sex månader och går ner i tid när det är mindre än sex månader kvar tills att barnet föds, så kan din SGI baseras din inkomst på 90 %.

Men om du vill att din SGI ska baseras på 100 %, så måste du fortsätta att ta ut föräldrapenning för den tid som du inte arbetar (10 respektive 25 %).

Ovanstående är generell information. Om du har fler frågor om SGI-skydd är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Måste man ta ut fp-dagar för att skydda sgi vi graviditet?