• Rosa83

Arbete med får. Smittorisk??

Någon gravid som arbetar med får?
    Har hört att just får är en smittorisk för gravida. Pga bland annat listeria?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Arbete med får. Smittorisk??
  • Jag är bara jag

Aldrig haft en tanke på! Man tar ju inte i skiten och slickar fingrarna direkt. Ingen läkare har sagt nåt heller och då gör jag ändå fertilitetsbehandlingar. Det enda jag aktar mig för är att ta i vid mockningen.

• Ankabanka

Jodå, vi har allt från får till lamor till fjäderfän och grisar, sköter dem som vanligt fortfarande, är nu i v 35. Arbetshandskar och rimlig hygien räcker bra, sade läkaren. Har inte heller slutat mocka eller bära tunga hinkar men tumregeln är att kroppen säger ifrån om något blir "för mycket".

• Jag är bara jag

Jag är totalt förbjuden att ta minsta lilla så jag får lyda mina läkare! Glad  Men fåren i sig gör ingen skada. Att kela med dom ger mycket glädje. Hjärta

• Rosa83

Det fysiska arbetet oroar mig inte så mycket. Men det här med smittorisken var något nytt för mig..!

• Lantis86

Jobbar med kor och har aldrig hört något sånt. Om du brukar hålla på med det så är det nog ingen fara:) Kan ju kanske vara bra att tvätta händerna noggrannare än innan när du ska äta, annars tro jag inte det ska vara någon fara:) Tänk bara förr i tiden:)

Svar på tråden Arbete med får. Smittorisk??