Arbete med får. Smittorisk??
Någon gravid som arbetar med får?
Har hört att just får är en smittorisk för gravida. Pga bland annat listeria?
Hur gör ni?
Någon gravid som arbetar med får?
Har hört att just får är en smittorisk för gravida. Pga bland annat listeria?
Hur gör ni?
Aldrig haft en tanke på! Man tar ju inte i skiten och slickar fingrarna direkt. Ingen läkare har sagt nåt heller och då gör jag ändå fertilitetsbehandlingar. Det enda jag aktar mig för är att ta i vid mockningen.
Jodå, vi har allt från får till lamor till fjäderfän och grisar, sköter dem som vanligt fortfarande, är nu i v 35. Arbetshandskar och rimlig hygien räcker bra, sade läkaren. Har inte heller slutat mocka eller bära tunga hinkar men tumregeln är att kroppen säger ifrån om något blir "för mycket".
Jag är totalt förbjuden att ta minsta lilla så jag får lyda mina läkare! Men fåren i sig gör ingen skada. Att kela med dom ger mycket glädje.
Visst är de mysiga djur :)
Det fysiska arbetet oroar mig inte så mycket. Men det här med smittorisken var något nytt för mig..!
Gravida ska inte hjälpa till vid lamning.
Jobbar med kor och har aldrig hört något sånt. Om du brukar hålla på med det så är det nog ingen fara:) Kan ju kanske vara bra att tvätta händerna noggrannare än innan när du ska äta, annars tro jag inte det ska vara någon fara:) Tänk bara förr i tiden:)