• Anonym (Orolig)

Måste man operera fistel eller är det ok att ha kvar den?

Har haft en fistel (undersökt & diagnosticerad) i över ett år. Fick tid för operation i höstas men när det väl var dags märkte jag inte ens av den så med tanke på hur mycket strul jag hade hört att det var efter operationen mtp läktid, omläggning hos doktorn efteråt osv så ballade jag ur och avbokade. Har därefter inte märkt den av alls på över ett halvår (inte kunnat känna den heller, sorry om för mycket info) men har nu fått problem med svullnad, ömhet och varande igen. Min fråga är nu: finns det någon av er som lever med en fistel? Kan det vara farligt mer än att det bara är jobbigt när det blir inflammerad?

Förstår att det låter dumt men är så sjukt nojig över en sådan operation så jag går hellre med lite ont någon gång om året istället om det är ofarligt i övrigt. 

• Svar på tråden Måste man operera fistel eller är det ok att ha kvar den?
  • Anonym (Ssk)

Vart har du fisteln? Kanske du skrev men missade det i så fall .

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk) skrev 2015-04-12 22:36:38 följande:

Vart har du fisteln? Kanske du skrev men missade det i så fall .

Oj, missade visst det. :) Precis till vänster om analöppningen.
  • Anonym (Lillajag)

Jag har haft min i ca 1,5 år och vågar inte heller operera. Vad jag förstått är det värsta som kan hända att det blir som en inflammerad böld och då måste man operera akut. Så får du riktigt svinont och feber måste du åka in akut.

Jag tänker låta det hela bero och se om jag klarar mig utan op. Emellanåt känner jag av min men då trycker jag på den så den töms, sen känns det bättre. Lycka till!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lillajag) skrev 2015-04-12 22:59:07 följande:

Jag har haft min i ca 1,5 år och vågar inte heller operera. Vad jag förstått är det värsta som kan hända att det blir som en inflammerad böld och då måste man operera akut. Så får du riktigt svinont och feber måste du åka in akut.

Jag tänker låta det hela bero och se om jag klarar mig utan op. Emellanåt känner jag av min men då trycker jag på den så den töms, sen känns det bättre. Lycka till!

Åh, vad skönt att höra att någon har likadant! Har hört att det är (ganska) vanligt men har aldrig hört någon annan prata om det så man får ju svårt att tro det.. Men då är vi två i alla fall! Hoppas att det går bra för dig också :) 
  • Anonym (Lillajag)

Haha, nä det är inget man pratar om direkt?. Tror det är vanligare om man har någon tarmsjukdom, men min kom efter en bilsemester????

• Anonym (Signatur)
    Anonym (Lillajag) skrev 2015-04-12 23:52:50 följande:

Haha, nä det är inget man pratar om direkt?. Tror det är vanligare om man har någon tarmsjukdom, men min kom efter en bilsemester????

Japp, väldigt vanligt att yrkeschaufförer får fistel, eller, abscess, som läkarna kallar det. Jag har själv råkat ut för detta och jag kan absolut rekommendera en operation snarast. Det som händer är att de öppnar den och låter den självläka. Alternativet är att den börjar växa och att operera den då är inte så väldigt roligt.
  • Anonym (Hejohå)

Hej!

Gammal tråd men jag undrar hur det gick för er?

• Felleppla
    Fistel, analt, operation, behandling, lösning etc

Hej på er som det berör. Jag skapade en ny tråd pga att det fanns så himla många trådar kring detta ämne. I ett försök att nå ut till så många som möjligt så skriver jag min historia (OCH LÖSNING PÅ PROBLEMET KOMMER I SLUTET) här, samt klistrar in min historia på samtliga trådar jag finner här på Familjeliv.

Bakgrund:
    För flera år sedan var jag drabbar och härjat av en tids förstoppning och dålig mage. Stress etc gjorde att jag fick en böld runt analen pga tryck, hygien etc. Jag fick otrolig feberfrossa i flera dagar med stor (stor) smärta pga abcessen (bölden) som ömmade. När denna gick sönder så hade det skapats en fistelgång i analen. Jag levde i lång förnekelse på att JAG kunde få något så ohygieniskt som en fistel. Jag trodde den skulle läka sig själv om jag åt bättre mat etc och skötte hygienen exemplariskt. Nej, det är inte en lösning.

Efter många år av förnekelse, illaluktande flytningar och skam - gick jag på undersökning. Flera läkare trodde det var en hemorrojd men enligt röntgen var det alltså en fistelgång. Skammen återigen gjorde att jag gick i skymundan istället för att ta tag i problemet. (Dåligt). 

EN fistelgång visade sig ha blivit TVÅ. Mådde hemskt dåligt pga detta men genomförde en operation. Denna operation är inte att frukta - det är som vilken operation som helst. Det smärtar lite efteråt, men det skrivs ut morfintabletter i en veckas tid ungefär. Man behöver vara försiktig att inte stygnen spricker, alltså att man undviker fysisk ansträngning.

Återkopplingen ett par månader senare visade sig att en tråd hade avlägsnat sig själv men ingen av de två fistelgångarna hade läkt ihop. HELVETE tänkte jag.- . Ska jag behöva opereras IGEN?!"

Jag letade och letade på internet och hittade en försöksgrupp (som jag har svårt att finnas idag), men jag skall försöka summera allting som stod i den:

Behandlingen gjordes i Sverige och hade cirka 30 försökspersoner med anala fistlar. Samtliga skulle behandlas med AKTIVT KOL i rektum (analen). Det genomfördes så här: AKTIVT KOL i form av granulat. I storlek lite större än salt skulle tillsammans med destillerat vatten injiceras med en större spruta ett par gånger per dag. Under ett par månader gjordes detta och ungefär 70 % av de som höll sig till studien - blev fria från sina anala fistlar. Någon fick en återkommande fistel, några hoppade av studien helt osv osv. 

JAG GJORDE SÅ HÄR:

Varje gång jag skulle duscha kroppen (2 ggr/dag) tog jag en kopp jag ej använder - fyllde den med AKTIVT KOL (granulat, liknar mindre grus i storlek. Det skall gå att "pumpa"), blandade detta med vanligt vatten, och injicerade en mindre mängd upp i rumpan på mig själv i en hukande person. Det är ej så farligt som det låter och känns inte så obehagligt. Det är värre att ha fistlar i rumpan. Jag gjorde alltså detta 2 ggr/dag i ungefär 3 månaders tid och märkte att jag inte hade några obehag från rumpan längre. Jag fick prata med en läkare ang detta (kirurg). Hon hade aldrig hört detta tdigare men var imponerad att jag klarat av detta själv. PROVA! Jag finns och svarar på funderingar och frågor om det dyker upp några. Det aktiva kolet binder orenheter, bakterier och minskar inflammation i rektum. Det är detta som gör att kroppen till slut kan läka såret på egen hand.

Shoppinglista:
    Spruta (finns på apotek, de används för att spola näsan med saltlösning)
    AKTIVT KOL, granulat. Superbilligt och kommer i stora mängder om man önskar.

Jag är i dag 2 år fri från mina två anala fistlar och har inte behandlats för något annat sedan dess. Det togs en bit av min slutmuskel i analen på den operation jag gjorde. Detta kunde kanske ha undvikits. Idag har jag lite svårare att hålla rent pga detta. Men är jag noga så lever jag ett normalt, skamfritt liv 

Lycka till!

• Anonym (Kokosnöt)

Hej! Tänkte höra med dig angående din shopping lista. Granulat funkar det att använda vi-siblin granulat eller måste man ha typ inolaxol?

• Anonym (r)
    Anonym (Kokosnöt) skrev 2024-08-05 19:32:31 följande:

Hej! Tänkte höra med dig angående din shopping lista. Granulat funkar det att använda vi-siblin granulat eller måste man ha typ inolaxol?

Vilka av dessa tycker du är aktivt kol? ärlig fråga
Svar på tråden Måste man operera fistel eller är det ok att ha kvar den?