• moster helen

Husdjur??

Min ena dotter är allergisk och har astma så pälsdjur hemma hos oss går inte. Min andra dotter tycker om djur otroligt mkt och vill så gärna ha ett djur så nu har vi skaffat fiskar vilket inte va super kul. Hon vill ju ha något man kan pyssla om. Tips mottages gärna!!!

• Svar på tråden Husdjur??
  • Sisisisi

Skäggagamer är trevliga! Man kan pyssla med dem och de gillar att sitta på axeln.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Pimpinellan

Jag tål inte pälsdjur,men undulater gick bra som barn. Kan dottern testa med en pippi och se hur det går? De är gulliga,blir jättetama och går lära mycket.

• Lillstrumpa79

Håller med om skäggagam. Det finns flera olika sorters trevliga ödlor som är roliga att pyssla med. Vill avråda från sköldpadda då det är mkt mer jobb än man tror med dom.

En annan tanke är någon korthårig kaninras i isolerad utebur om ni bor så ni kan ha det.. I så fall kan dottern ha en speciell tröja/jacka som får hänga där hon kan ta på och av utan att dra in spån och annat i huset.

• moster helen

Tack för svar! Har oxå funderat på kanin, vi bor på en gård men är osäker på hur hon reagerar på hö...eller de kanske man inte behöver ha? Är inte så insatt i kaniner ;) ödlor vet jag inte om jag är super förtjust i :/

• Lillstrumpa79

Kaniner måste ha hö tyvärr. De behöver tugga hö flera timmar per dygn för att slipa ner tänderna, de blir för långa annars och då kan de inte äta alls.

Har ni testat om det är alla djur hon är allergisk mot? Tänker på nakenhund/katt eller de hundar som ej fäller.. Vet ju iofs att många har svårt för pälslösa djur.

Om det skulle bli något burdjur så kan jag tipsa om att antingen ha rivet tidningspapper i buren eller en särskild sorts strö som bättre djuraffärer säljer som dammar obetydligt till skillnad från spån som de flesta använder. Ska fundera mer. Hoppas ni kommer på något bra!

• Dixie
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-12 22:10:57 följande:

Kaniner måste ha hö tyvärr. De behöver tugga hö flera timmar per dygn för att slipa ner tänderna, de blir för långa annars och då kan de inte äta alls.

helt OT - men kaniner äter inte hö för att slippa tänderna, till det behöver man ge dem hårda saker tex knäckebröd eller grenar! 

TS- måste systern ha ett djur hemma? jag tänker att det finns ju tex 4H gårdar, där kan hon pyssla om djur i massor, samtidigt som ni inte utsätter er andra dotter för det hon är allergisk mot! 
  • moster helen

Nej de är klart att hon inte måste ha djur hemma. Men vi hade en katt tidigare som vi fick lov att ge bort pga allergin och hon saknar den så mkt. Självklart får hon åka bort och träffa djur men tänkte att de kan va kul för dom båda att ha ett hemma. Va tror ni om ökenråttor, har läst att dom kan funka?? Vi vet inte exakt vad hon är allergisk mot, pricktest visade bara katt men hon har reagerat mot fler djur.

• Dixie

Jag hade inte riskerat att skaffa ett djur för att sedan behöva lämna bort det! 

Jag är själv uppvuxen med ett allergiskt syskon, jag ville alltid ha djur - men det funkade ju inte när någon i familjen är allergisk.......

• Lillstrumpa79

Dixie, har en vän vars kanin fick ha tänderna nerslipade av veterinär och fick därefter order om att alltid ha hö i buren av denna anledning. De behöver ju höet av andra orsaker också. Ännu mer ot - samma för hästar, hö är basföda, för lite leder till mycket elände b la tandproblem. Jag är ingen kaninexpert men vet att de är gnagare o de behöver tugga mkt.

Moster Helen

Jag har haft ökenråttor som barn. De är spralliga men mysiga fast de härjar och väsnas mkt nattetid så ha dem inte i sovrummet. Har ingen aning om.de är allergivänliga.

• Fröken Apelsin
    Dixie skrev 2015-04-12 22:16:55 följande:

helt OT - men kaniner äter inte hö för att slippa tänderna, till det behöver man ge dem hårda saker tex knäckebröd eller grenar! 

TS- måste systern ha ett djur hemma? jag tänker att det finns ju tex 4H gårdar, där kan hon pyssla om djur i massor, samtidigt som ni inte utsätter er andra dotter för det hon är allergisk mot! 

[quote=75150386][quote-nick]Dixie skrev 2015-04-12 22:16:55 följande:[/quote-nick]

Hö och gräs är hårdare än både grenar och knäckebröd. Knäckebröd är ju jättemjukt, till och med vi människor kan tugga det och inte slipar vi ner tänderna då vi äter det heller.
Svar på tråden Husdjur??