• Sephora

Istället för fiskdamm?

Ska ha ett kalas för några 6-7 år gamla pojkar. När det är dags för godispåsen...vad göra istället för fiskdamm? Funderar på klassikern att typ låta en och en gå in i ett rum och leta efter en påse i hinkar där det ligger "äckliga" saker.... . Någon här som har gjort detta och vill dela med sig av sina erfarenheter? Vad skulle ni lägga i hinkarna? Och har ni något annat tips på vad man kan göra, kom gärna med det! :)

• Svar på tråden Istället för fiskdamm?
  • pigglet

Vi brukar köra på någon slags skattjakt. Antingen med lappar som leder fram till skatten, tex barnen får en lapp med en bild på spisen, i ugnen ligger en lapp på duschen, i duschen en bild på... tills de kommer fram till skatten. Till äldre barn har jag tagit foton och förvrängt dem i någon app, eller skrivit luriga ledtrådar i stället.

Eller så ritar man kartor i stället.

Eller ritar en enda skattkarta, delar den i 8 bitar som stoppas in i 8 ballonger. Blås upp 25 ballonger och sprid ut dem runt gården/huset. Så får barnen i uppdrag att samla så många ballonger de hinner på 2 minuter. När alla är samlade "råkar" du skaka på en av ballongerna - men vad nu - är det något där i ? Så får barnen smälla ballonger och leta lapparna, lösa pusslet och hitta skatten.

Eller så har vi haft samarbetsövningar som ger ledtrådar/skattkartelappar/bokstavslappar som berättar var skatten finns. Tex instoppade i ballonger som sätts fast på en skiva och så ska man pricka med pilar. Eller lappar under kastrullock/hinkar och så en stor krok som är fastbunden i 5 trådar, så står barnen i en vid ring kring locken och ska tillsammans styra kroken så de kan lyfta locken. Sjunga en sång på varje bokstav du säger. Osv.

• Lena

Jag gjorde en skatt och en skattkarta sen klippte jag den i bitar till ett pussel

• småvildar

Vi brukar ha skattjakt. Innan barnen kunde läsa så brukade vi ta ett kort på en del av något så fick de leta upp den platsen och där låg ett nytt foto som ledde till en ny plats där nästa foto med ledtråd låg osv.
    Nu när de läser kan det vara skriftliga ledtrådar. Kluringar.

• Sephora

Ingen som har testat att göra det jag skrev om att stoppa händerna i något "läskigt"?

• pigglet

Spontant tänker jag att det är svårt att gömma någon slags godispåse i hinken? Blir ju rätt kladdigt?

Men visst - i har haft banor där man ska känna på äckliga saker, men inte hitta godis just. Kanske man kan gör att det ska leta efter tex glaskulor/stenar i det äckliga, och hittar man ett visst antal kan man byta in det mot en godispåse?

Exempel på "äckel" om de har ögonbindel:
    Kokta, kalla spagetti/makaroner
    Koka ihop ett "slime" av vatten och potatismjöl

Om de ska se vad de gör:
    Koka ihop slime men färga det grönt med karamellfärg
    Chokladpudding ser ut som bajs, kan läggas på en blöja för extra effekt

Svar på tråden Istället för fiskdamm?