• Sis2

pappan vill flytta utomlands med vår son!

Pappan till min 6 åring har fått jobb utomlands och vill ta med sonen på halvtid, dvs 3 månader där och 3 månader hemma i Sverige. Han menar att han ska gå i skola (nollan) även utomlands.

Jag vill inte alls detta, men han hävdar att han har rätt till detta då vi har delad vårdnad och idag varannan vecka boende.

Behöver råd!

• Svar på tråden pappan vill flytta utomlands med vår son!
  • Dixie

hur länge ska pappan arbeta utomlands?
    låter ju inte optimalt att gå 3 månader i en skola och 3 månader i en annan skola - då är det väl bättre om sonen spenderar sommarlovet hos pappan? 

• mammaåten

Han har inte rätt att flytta så långt om inte du säger att det är okej. Tvivlar också på att man får gå på två skolor samtidigt.

• Birgitta02

Det kan han verkligen inte göra utan medgivande från dig. Det är faktiskt brottsligt. I praktiken för han bort er son till ett annat land. Gör han det kommer myndigheterna begära honom utlämnad. Fängelsestraff samt inget umgänge utan kontaktperson fortsättningsvis.

Och hur optimalt är det att gå tre månader i skolan där och tre månader här? Stackars unge. Själviskt.

• Sis2

Han ska arbeta utomlands åtminstone 1 år, kanske längre. Jag blir så upprörd över detta men det låter på er som att han inte kan göra så utan min tillåtelse isåfall.

Dock hotar han nu att om jag inte går med på detta så kommer han söka enskild vårdnad så att jag inte ska ha nåt att säga till om. OM han skulle vinna en vårdnadstvist, kan han fullfölja sin plan då? Är så arg och orolig på en o samma gång:(

• Birgitta02
    Sis2 skrev 2015-04-08 13:40:50 följande:

Han ska arbeta utomlands åtminstone 1 år, kanske längre. Jag blir så upprörd över detta men det låter på er som att han inte kan göra så utan min tillåtelse isåfall.

Dock hotar han nu att om jag inte går med på detta så kommer han söka enskild vårdnad så att jag inte ska ha nåt att säga till om. OM han skulle vinna en vårdnadstvist, kan han fullfölja sin plan då? Är så arg och orolig på en o samma gång:(

Han kommer inte vinna en vårdnadstvist. Det kan jag garantera. Inte under de här premisserna. Och även om han får enskild vårdnad så får han faktiskt inte ta med barnet utomlands, förutom en kortare semester, eftersom du har umgängesrätt. Umgängesrätten har inte med vårdnaden att göra. Det är fortfarande varannan vecka eller varannan helg. Det är fortfarande brottsligt. Tycker du skall tala med en jurist på familjerätten så du får lite lugn och ro :)
  • Sis2
    Birgitta02 skrev 2015-04-08 14:00:09 följande:
    Han kommer inte vinna en vårdnadstvist. Det kan jag garantera. Inte under de här premisserna. Och även om han får enskild vårdnad så får han faktiskt inte ta med barnet utomlands, förutom en kortare semester, eftersom du har umgängesrätt. Umgängesrätten har inte med vårdnaden att göra. Det är fortfarande varannan vecka eller varannan helg. Det är fortfarande brottsligt. Tycker du skall tala med en jurist på familjerätten så du får lite lugn och ro :)
    Åh tack det där kändes lugnande. Ska ringa familjerätten imorgon och förklara läget.
  • BioBonus

Han kan flytta vart han vill, men han får inte ta med ert barn utan din tillåtelse.
    Däremot, som själv uppvuxen utomlands, så undrar jag om du har funderat på vilka eventuella fördelar det kan finnas för din son att få leva i ett annat land under ett år? Det är ju för en begränsad tid, så det kan ju vara extremt berikande för honom och jättebra att bli tvåsåpråkig redan som barn till exempel.

• Sis2
    BioBonus skrev 2015-04-09 09:41:59 följande:

Han kan flytta vart han vill, men han får inte ta med ert barn utan din tillåtelse.
    Däremot, som själv uppvuxen utomlands, så undrar jag om du har funderat på vilka eventuella fördelar det kan finnas för din son att få leva i ett annat land under ett år? Det är ju för en begränsad tid, så det kan ju vara extremt berikande för honom och jättebra att bli tvåsåpråkig redan som barn till exempel.

Jag kan inte se hur det kan va berikande för honom att vara ifrån sin mamma och halvsyskon under så lång tid, han är bara 6 år! Han skulle också vara ensam med sin pappa som jobbar långt över heltid på såna här utlandsuppdrag, alltså skulle min son få tillbringa lååånga dagar i skolan och sen troligen med barnflicka.
  • Birgitta02
    Sis2 skrev 2015-04-09 09:53:55 följande:
    Jag kan inte se hur det kan va berikande för honom att vara ifrån sin mamma och halvsyskon under så lång tid, han är bara 6 år! Han skulle också vara ensam med sin pappa som jobbar långt över heltid på såna här utlandsuppdrag, alltså skulle min son få tillbringa lååånga dagar i skolan och sen troligen med barnflicka.
    Håller helt med dig. En sak är om både mamma och pappa flyttar med barnen. Men att skilja ett barn från en förälder under så lång tid och dessutom tas ur sin vanliga miljö, låter inte optimalt. Bättre då att pappa kommer hem då och då och hälsar på.
  • BioBonus

Kan du tänka dig någon bra lösning som innebär att barnet fortsätter ha en nära och fungerande relation med sin pappa, men som inte innebär att barnet flyttar med? Kan du låta barnet flyga ensam med följeslagare varannan vecka (fre-sön)? På det sättet får sonen det bästa av två världar - hemma och trygghet med dig och sina syskon, och ett fungerande umgänge med pappan.
    Jag tänker att det är bättre att komma med bra kompromisser redan från början än att bara säga nej. 

Svar på tråden pappan vill flytta utomlands med vår son!