• Awanata

När börjar ny sjukperiod?

Jag har haft oturen att åka på en ordentlig bihåleinflammation. Var hemma från 25/3, och 1/4 gick jag till vårdcentralen och fick konstaterat bihålenflammation och fick pencillin och blev sjukskriven 1/4 samt 2/4.

Jag jobbade igår 7/4 och i dag (penicillinkuren avslutades igår) känner jag att symptomen smyger sig på igen. Läkaren sa att det kan ta längre tid för en gravid att bli av med det eftersom jag absolut inte fick använda nässpray, men hur länge efter kan symptomen sitta kvar efter avslutad penicillinkur?

Jag funderade mest på om jag behöver ett nytt läkarintyg om det är så att jag blir väldigt dålig tills i em eller i morgon igen eller om det blir en ny sjukperiod då. Någon som vet?

• Svar på tråden När börjar ny sjukperiod?
  • Malima

Om du blir sjuk igen inom 5 dagar efter att du återgått till arbete så behöver du sjukintyg.

Som gravid fick jag använda nasonex. Fick också avsvällande medicin utskrivet.

• Awanata
    bohan85 skrev 2015-04-08 11:56:23 följande:

Absolut inte fick använda nässpray? Sa läkaren det?

Ja, den läkaren sa att jag bara fick använda koksaltlösning till näsan. Sköterskan innan pratade om någon nässpray och att det var ok i och med att det är så lokalt men läkaren sa att jag absolut inte skulle ha någon nässpray pga graviditeten.
  • bohan85

Jag har också använt nasonex samt även vanlig förkylningsspray såsom ex Nasin. Koksalt hjälpte inte ett dugg.

Svar på tråden När börjar ny sjukperiod?