• yolo2lol001

Varför mobbar man

Hej nu ställer jag några frågor till er mobbare eller har mobbad folk eller nån expert.

1-varför mobbade ni?

2-vad var det på grund av? Utseende? Fetma? Själförtoende hos mobbade personen? Beteende? Eller var personen bara konstig?

3-hade ni dåligt hemma/dåligt självförtroende eller något liknade sånt eller annat som fick er att börja mobba folk?

4- ångrade ni det och hur kände ni det?

5- några tips hur jag undviker mobbning eller slipper det? Exempel när jag ska börja i ny skola?

Själv är jag fet och ful men folk i min klass verkar acceptera mig och är snälla mot mig men är rädd att jag ska bli mobbad när jag byter skola(är 14 år) så vad ska jag göra? Lite tips för att bli av med fetman och bli mindre ful?

• Svar på tråden Varför mobbar man
  • Anonym (Hmmmm)

Jag har själv blivit mobbad och studerat mobbing inom arbetslivspsykologi. Jag skulle vilja påstå att mobbaren ofta tycker att han/hon är bättre än andra och har ett stort självförtroende/ego. När det gäller arbetsplatser är stress, dåligt ledarskap osv grogrund för mobbing. Den som är mobbartypen får då lättare med sig andra mot en specifik kollega. Att man mobbar denne blir ett sätt att minska stressen. På en arbetsplats som mår bra är mobbaren ensam och gör ingen skada.

• Anonym (j)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-08 08:35:19 följande:

Jag har själv blivit mobbad och studerat mobbing inom arbetslivspsykologi. Jag skulle vilja påstå att mobbaren ofta tycker att han/hon är bättre än andra och har ett stort självförtroende/ego. När det gäller arbetsplatser är stress, dåligt ledarskap osv grogrund för mobbing. Den som är mobbartypen får då lättare med sig andra mot en specifik kollega. Att man mobbar denne blir ett sätt att minska stressen. På en arbetsplats som mår bra är mobbaren ensam och gör ingen skada.

i arbetspsykologi borde det väl ingå att man kan prata med människor på deras egna nivå.Det är en 14-årig flicka du har svarat....Bryt ner det lite
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (j) skrev 2015-04-08 08:41:24 följande:
    i arbetspsykologi borde det väl ingå att man kan prata med människor på deras egna nivå.Det är en 14-årig flicka du har svarat....Bryt ner det lite
    Jag är inte arbetslivspsykolog , jag har läst kurser i arbetslivspsykologi. Jag svarade lite snabbt och läste TS lite slarvigt innan jag svarade.
  • Anonym (Hmmmm)

För att bryta ner det:

1) mobbare mobbar därför att de tycker att de är bättre än andra och gillar att trycka ner folk

2) mobbare har ofta följare. Dessa har jag inte så stor koll på, men jag gissar att de gärna vill bli populära eller att de är oroliga för att själva bli mobbade och därför hjälper mobbaren

3) mobbarna ångrar sig inte. Kanske när de är i 40-årsåldern och deras egna barn blir mobbade.

4) det är INTE så att man alltid blir mobbad för att man är överviktig

• Anonym (kolli)

Dom som mobbar är fega jävla svin!

• yolo2lol001

Tack all ni som har svarat jag känner att jag har fått lite svar men skriv Järna mer!!!??

N
  • Anonym (mobbad)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-04-08 08:53:36 följande:
    För att bryta ner det:

1) mobbare mobbar därför att de tycker att de är bättre än andra och gillar att trycka ner folk

2) mobbare har ofta följare. Dessa har jag inte så stor koll på, men jag gissar att de gärna vill bli populära eller att de är oroliga för att själva bli mobbade och därför hjälper mobbaren

3) mobbarna ångrar sig inte. Kanske när de är i 40-årsåldern och deras egna barn blir mobbade.

4) det är INTE så att man alltid blir mobbad för att man är överviktig
    Håller med.

2) Denna punkt är extra sorglig för den som blir utsatt. Av erfarenhet vet jag att följaren slutar att mobba när mobbaren inte finns kvar (slutar i skolan eller på jobbet) och försöker bli "vän" med moboffret. En situation som är svår att hantera för den mobbade.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (mobbad) skrev 2015-04-08 14:04:55 följande:
    Håller med.

2) Denna punkt är extra sorglig för den som blir utsatt. Av erfarenhet vet jag att följaren slutar att mobba när mobbaren inte finns kvar (slutar i skolan eller på jobbet) och försöker bli "vän" med moboffret. En situation som är svår att hantera för den mobbade.
    Precis! Jag har faktiskt väldigt svårt att förlåta följarna, de som mobbade mig - fast det har gått mer än 30 år.
Svar på tråden Varför mobbar man