• Anonym (Z)

för hårda regler vid ivf

¨måste man vara folkbokförd i 2 år på samma adress för att få landstingsfinansierad ivf? kollar de upp hur länge man varit skrivna på samma adress?! jag tycker det är lite för hårda regler...

• Svar på tråden för hårda regler vid ivf
  • Anonym (ja)

Reglerna finns ju av en anledning, men jag håller med dig. Vi hade varit ett par i ca 2 år, men inte bott ihop. Vi gjorde IVF privat för att slippa vänta.

Det skiljer sig åt mellan landstingen. I Skåne tex skall man ha varit folkbokförda på samma adress i 2 år, men om kvinnan har fyllt 36 år eller mannen 53 år gäller folkbokföring på samma adress sedan minst 1 år.

På Sahlgrenskas sida står det lite luddigt:
    Fast stabil relation som varat minst 2 år och man skall vara sammanboende och skrivna på gemensam adress.

Det står ju inte att man skall ha bott ihop i 2 år, bara att man skall göra det nu. Vet inte hur de menar.

• Anonym (Z)
    Anonym (ja) skrev 2015-04-07 19:04:03 följande:

Reglerna finns ju av en anledning, men jag håller med dig. Vi hade varit ett par i ca 2 år, men inte bott ihop. Vi gjorde IVF privat för att slippa vänta.

Det skiljer sig åt mellan landstingen. I Skåne tex skall man ha varit folkbokförda på samma adress i 2 år, men om kvinnan har fyllt 36 år eller mannen 53 år gäller folkbokföring på samma adress sedan minst 1 år.

På Sahlgrenskas sida står det lite luddigt:
    Fast stabil relation som varat minst 2 år och man skall vara sammanboende och skrivna på gemensam adress.

Det står ju inte att man skall ha bott ihop i 2 år, bara att man skall göra det nu. Vet inte hur de menar.

men hur vet de att man inte varit folkbokförda så länge , kan de kolla upp det eller?
  • Långbenopluto
    Anonym (Z) skrev 2015-04-07 19:07:24 följande:
    men hur vet de att man inte varit folkbokförda så länge , kan de kolla upp det eller?
    Ja, det går att kolla på skatteverket.
  • Anonym (ja)
    Pastella skrev 2015-04-07 19:27:10 följande:
    Fast det räcker väl att gifta sig annars?
    Nej
  • Anonym (IVF)

Det beror väl på vilket landsting det gäller? Jag och min man ( vi var inte gifta vid de första mötena på RPC) hade inte varit skrivna på samma adress i 2 år när vi påbörjade allt.

• Anonym (Z)
    Anonym (IVF) skrev 2015-04-07 19:52:38 följande:

Det beror väl på vilket landsting det gäller? Jag och min man ( vi var inte gifta vid de första mötena på RPC) hade inte varit skrivna på samma adress i 2 år när vi påbörjade allt.

vilket landsting tillhör ni?
  • Anonym (bra)

Tycker det är bra jag!

/har också gjort ivf och har nu barn

• Anonym (Z)
    Anonym (bra) skrev 2015-04-07 20:09:17 följande:

Tycker det är bra jag!

/har också gjort ivf och har nu barn

kollade de hur länge ni hade bott på samma adress?
  • Anonym (IVF)
    Anonym (Z) skrev 2015-04-07 20:01:20 följande:
    vilket landsting tillhör ni?
    Uppsala.
Svar på tråden för hårda regler vid ivf