• Anonym (Orolig)

Blödning vid orgasm

Hej.
    När jag och min sambo har sex så kommer jag jämt och får starka sammandragningar. Jag är gravid i vecka 14 och efter varje gång så har jag haft en liten blödning 1-2 dagar senare och jag blir alltid jätterädd.

Igår blödde jag och tog direkt fram dopplern och lyssnade, hjärtat slog och allt lät bra så nu hoppas jag att det är okej med bebben.

Jag undrar vad som kan orsaka detta?
    Nu känner jag att jag inte vågar komma alls =( Det är inte värt panikkänslan.

• Svar på tråden Blödning vid orgasm
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. När man är gravid ökar genomblödningen i slidan och man kan bli mer lättblödande. Har du varit på ul? Vet du var moderkakan sitter?

• Anonym (Orolig)

Hej!
    Nej jag ska dit om 3 veckor. Min sambo och jag antar att jag har en lågt sittande moderkaka, för tillfället hoppas vi iaf!

När sitter den där den ska?
    Vi undviker samlag helt nu, vi tycker att det är bäst så jag slipper vara så orolig. Jag hade en stor blödning efter samlag för drygt en vecka sedan så vi åkte på akuten helt panikslagna men det såg bra ut och de sa bara att det var kanten på moderkakan som blödde för att den växt.

• Aleksandra Barnmorska

Hej. I och med att du haft en blödning från moderkakan råder jag er att avstå från samlag och andra aktiviter som ger orgasm. Börjar du blöda in ska du åka in på kontroll till förlossningen. Lycka till

• Anonym (Orolig)

Varför just förlossningen?

Är det okej om vi avstår från samlag osv som vi redan gör för bebisen och allt?
    Vad är det som kan orsaka detta? 

• Anonym (Orolig)

Okej men jag vill gärna ha svar på resten av mina frågor också. Jag får aldrig någon förklaring, du svarar ju bara på en sak så jag måste fortsätta att fråga hela tiden.

Vill hemskt gärna veta varför man rekommenderar att låta bli att ha samlag?
    Är det något med moderkakan? Och är det okej med bebis och kropp om jag bara undviker samlag?

• Aleksandra Barnmorska

Hej om man avråder från samlag när man har haft en blödning pga en lågt sittande el föreliggande moderkaka gör man det pga risken att moderkakan lossnar är högre. Lossnar moderkakan blöder både mor och barn och i värsta fall kan båda dö. Väldigt ovanligt men har hänt.

Svar på tråden Blödning vid orgasm