• jan culha

viktigt ?

Jag har hamnat i vårdnadstvist med mitt ex. Vi har för tillfället och haft det sedan 2013. Hon sökte sedan helvårdnad i augusti och vi gick på sammarbetsamtal i tingsrätten men det gav inget för hon vek sig inte en tumm. Så tingsrätten gav familjerätten i uppdrag att sätta igång en utredning. Efter en massa möten och hembesök så var deras förslag till tingsrätten till min fasa.....HELVÅRDNAD TILL MAMMAN. Det jag undrar är hur mycket tingsrätten går på familjerättens förslag. Till min fördel är att jag har 4 viktiga vittnen bl.a rektorn på mina barns skola.

• Svar på tråden viktigt ?
  • jan culha
    jan culha skrev 2015-04-07 01:40:22 följande:

Jag har hamnat i vårdnadstvist med mitt ex. Vi har för tillfället delad vårdnad och haft det sedan 2013. Hon sökte sedan helvårdnad i augusti och vi gick på sammarbetsamtal i tingsrätten men det gav inget för hon vek sig inte en tumm. Så tingsrätten gav familjerätten i uppdrag att sätta igång en utredning. Efter en massa möten och hembesök så var deras förslag till tingsrätten till min fasa.....HELVÅRDNAD TILL MAMMAN. Det jag undrar är hur mycket tingsrätten går på familjerättens förslag. Till min fördel är att jag har 4 viktiga vittnen bl.a rektorn på mina barns skola.

• Anonym (hm)

Hm skaffa dig en bra advokat för på en hel del håll har fortfarande mamman en fördel. Men det verkar egendomligt att de rek att hon skall ha hela vårdnaden om delad är möjlig.

• Brumma
    Anonym (hm) skrev 2015-04-07 01:52:21 följande:

Hm skaffa dig en bra advokat för på en hel del håll har fortfarande mamman en fördel. Men det verkar egendomligt att de rek att hon skall ha hela vårdnaden om delad är möjlig.

Ibland dömer de till ensam vårdnad enbart för att samarbetet är obefintligt...

TS - jag vet inte hur de kommer döma. Hur ser ert samarbete ut? Har du gett förslag på hur umgänge, boende mm kan se ut så barnet får tillgång till båda föräldrarna. Om ngn av föräldrarna försvårar umgänge så ska rätten ta hänsyn och döma vårdnaden till den förälder som med störst sannolikhet kommer arbeta för att barnet får rätt till båda sina föräldrar.
  • Anonym (***)

Ta det lugnt. Enskild vårdnad är INTE samma sak som umgängesrätt.
    Barnens rätt till att umgås med dig kan hon aldrig ta ifrån dig. Enskild vårdnad tilldelas då det finns samarbetssvårigheter mellan föräldrarna.

Och... om inte hon vek sig en tum så kanske deras intryck var att det gjorde inte du heller. Låter hårt jag vet... ibland måste man "se sig i spegeln".

Svar på tråden viktigt ?