• Fru Olsson

Borta hel dag utan el, hur gör ni?

Hur gör ni om ni är på utflykt och inte har tillgång till el och kan värma flaska? Jag kör med ersättning och hade idag med lagom tempererat vatten i en termos men det blev kallt tillslut. Jag mäter upp vatten i ett mått och inte direkt i flaskan då måtten på flaskan tydligen inte stämmer helt, så att ha kokat vatten i en termos och kallt i en är svårt då jag inte vet hur jag ska få rätt mängd då. Är det någon som har erfarenhet av flaskvärmare som inte kräver el?

• Svar på tråden Borta hel dag utan el, hur gör ni?
  • Sisisisi

Mät upp rätt mängd vatten i flaskan och markera med en permanent penna hur mycket vatten det ska vara? Hemma alltså, sen är det lätt att få rätt mängd vatten i flaskan.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Fru Olsson
    Sisisisi skrev 2015-04-05 22:04:11 följande:

Mät upp rätt mängd vatten i flaskan och markera med en permanent penna hur mycket vatten det ska vara? Hemma alltså, sen är det lätt att få rätt mängd vatten i flaskan.

Haha kom just på det också, tänkte inte alls på det innan
  • sportpappa

Töm upp kokande vatten i en bra termos så håller det värmen länge.
    I flaskan så tömmer du sen i upp till strecket. Känn hur varmt det är. Töm ut lite och töm i kallt vatten. Känn på värmen. Fortsätt så tills du når rätt temperatur. Blanda sedan ersättningen.
    Testa hemma någon gång så du har snitsen inne.

För att värma vatten ute utan el så finns det jättebra gaskök, men ett hederligt Trangia-kök fungerar så klart bra också.

• Fru Olsson
    Fröken Hepburn skrev 2015-04-05 22:56:05 följande:

Båda mina barn fick vänja sig vid rumstempererad ersättning.

Hade du rumstempererat vatten med då och bara blandade med pulver?
  • talulah gosh

Vår son var aldrig kinkig med temperatur, så vi hade bara med tetrapack som han glatt drack utan att vi värmde.

• Nayaa

Vänj barnen vid att inte
    dricka varm ersättning eller välling. Betydligt
    smidigare.

• sportpappa

När vi är ute så kör vi uteslutande med ersättning i tetror som vi ej värmer upp. 

• Harvester

När de är riktigt små ska man ju blanda pulvret med kokande vatten. Jag hade då med färdigblandad kokhet ersättning som då hann svalna lagom. Efter det minitermos med varmvatten.

Jag hade en temperaturokänslig bebis men han fick ont i magen av tetrorna.

• Gladskit

Hett vatten i termos + kallt vatten.
    Så körde vi för att kunna få lagom temp hela dagen.
    Alternativt om man har lärt barnet att dricka rumsvarm så kan man ju ha en tetra med sig. Men det funkade inte på vår son!

• snorklan

Jag har en vattenkokare som kan värma vattnet till 40 grader, bästa investeringen för flaskmatare! Kokar ej vattnet innan då vi har kommunalt vatten. Jag tar med detta varma vatten i termos. Ska jag vara borta länge tar jag även med en flaska med vatten, ger då kallt om det krisar.

Pulver mäter jag upp i pulverdoserare, vi har en från avent vi är mycket nöjda med. 

Tar med flera rena flaskor, diskar om jag har möjlighet under dagens gång, annars försöker jag iaf sköja ur dem alt har med så pass många att jag klarar mig hela dagen.

• straw2008

Våra barn har druckit allt från iskall (när de är srörre) till varm ersättning. Har du ens provat att ge svalare?
    Annars ta en tetra, vik upp hörnen så den blir platt, ha den innanför kläderna så den blir kroppsvarm.
    Eller undvik utflykt i en hel dag.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Borta hel dag utan el, hur gör ni?