• tuntemattomana

Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?

Tänkte försöka delamma och har köpt nan pulver som man ska blanda med vatten.
    Men ska det vara så fruktansvärt omständigt?
    Ska man verkligen behöva koka vatten 5 min för att sedan låta det svalna innan man får blanda det i flaskan med pulvret,.?
    Bebisen hinner ju bli galen innan man är färdig..
    Finns ju även små färdiga på tetra men de är ju mycket dyrare i jämförelse..
    Hur gör ni?
    Kan man köpa vatten på flaska och micra för det borde ju vara "rent"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-07 19:09
    Tack för allas tips.
    Lämnar nu tråden :)

• Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?
  • hondendärtjejen

Koka mycket vatten och häll i tillbringare/flaska och ha i kylen sen micrar du det till bra temperatur?

Alternativt ha varmt vatten i termos och blanda med kallt vatten till lagom temp

• Evm

Om du vill koka vattnet innan så koka massor, typ det du behöver för ett dygn, och ha sen i kylen så tar du därifrån och värmer upp till ersättningen varje gång.

• Anonym (man blir lat)

De första 6 månader kokade vi i vattenkokaren, ja det tog tid. Sen vågade vi lägga i termos efter vi kokade. Sen blev det koka upp hälla i flaskan och in i kylen för att sen in i mikron. Sen blev det kallvatten till Micro. Och nu tar vi bara vaaarmt vatten och i med pulver och skaka! Zzzz..

• Sarhja

Jag kokade mycket vatten på morgonen och hällde upp i en termos så jag hade till hela dagen.

• tuntemattomana

"får" man göra så då?
    allt ska ju vara sterilt? häller jag det kokta vattnet i en behållare måste ju behållaren vara steril? herregud vilket krångel :P

• Pastella

Vi har ju vattenkokare och blandar kokt vatten med kallt vatten från kranen tills det blir perfekt. Det tar två minuter.

• tuntemattomana
    Pastella skrev 2015-04-05 20:21:56 följande:

Vi har ju vattenkokare och blandar kokt vatten med kallt vatten från kranen tills det blir perfekt. Det tar två minuter.

fast varför kokar du vatten öht då? det från kranen är ju inte sterilt.. 
  • Pastella
    tuntemattomana skrev 2015-04-05 20:24:01 följande:
    fast varför kokar du vatten öht då? det från kranen är ju inte sterilt.. 
    Sterilt låter lite överkurs... Jag kokar för att det ska bli varmt.
  • tuntemattomana
    Pastella skrev 2015-04-05 20:26:58 följande:
    Sterilt låter lite överkurs... Jag kokar för att det ska bli varmt.
    jaja ok, nej vad jag har klurat ut ska det kokas 5 min eftersom att så länge ska man koka grejer som ska vara sterila.. annars skulle man ju bara koka upp det och sen var det klart. men det står 5 min på kartongen..
    men hur sterilt ska det behöva vara.. min bebis är 5 mån och stoppar typ allt i munnen :P strumpor, leksaker, fingrar.. inte sterilt direkt..
Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?