• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (fghjk)

Inte jag, men en jag känner.

Det är ju inte lagligt i Sverige som så, så de gjorde så att de använde mannens sperma, men surrogatmammans (kusin till mamman) ägg.

När barnet föddes fick de skriva papper på att boendet skulle vara hos pappan med fru, och de fick kämpa att få till adoptionen. Det underlättade troligen att kusinen flyttade till England (en dröm hon haft länge men hon sköt på det för att kunna vara surrogatmamma).

Det krångligaste var på sjukhuset, kusinen ville inte ha så mycket med barnet att göra för att inte få känslor för det så pappan var på sjukhuset och hans fru kom dit så ofta hon fick och det var en fruktansvärt jobbig tid för dem.

Idag (barnet är idag nästan 3 år) kanske det går smidigare, jag hoppas du får svar av någon som vet mer. De hade en massa hysch hysch kring det hela och många många trodde, kanske tror än idag, att pappan varit otrogen. Men de visste inte annars hur de skulle göra.

• Anonym (Vill)
    Anonym (fghjk) skrev 2015-04-04 16:49:26 följande:

Inte jag, men en jag känner.

Det är ju inte lagligt i Sverige som så, så de gjorde så att de använde mannens sperma, men surrogatmammans (kusin till mamman) ägg.

När barnet föddes fick de skriva papper på att boendet skulle vara hos pappan med fru, och de fick kämpa att få till adoptionen. Det underlättade troligen att kusinen flyttade till England (en dröm hon haft länge men hon sköt på det för att kunna vara surrogatmamma).

Det krångligaste var på sjukhuset, kusinen ville inte ha så mycket med barnet att göra för att inte få känslor för det så pappan var på sjukhuset och hans fru kom dit så ofta hon fick och det var en fruktansvärt jobbig tid för dem.

Idag (barnet är idag nästan 3 år) kanske det går smidigare, jag hoppas du får svar av någon som vet mer. De hade en massa hysch hysch kring det hela och många många trodde, kanske tror än idag, att pappan varit otrogen. Men de visste inte annars hur de skulle göra.

Tusen tack för ditt svar!

Förbjudet är det inte, det är enbart förbjudet för sjukvården att assistera vid surrogasi.

Ja det är det jag är lite rädd för att sjukvården ska ställa till det för en eller socialnämnden med alla lagar och regler. Har själv barn sedan tidigare och då kanske de ställer till med någon utredning på mig som mamma att varför vill jag adoptera bort mitt barn.

Funderar på att använda mina ägg och donerad sperma. Paret hwr testat det mesta som sagt och mannens sperma är inte den bästa och kvinnans ägg har det aldrig blivit någon graviditet av. Även donerade ägg misslyckades i kvinnan.

Hoppas på fler som vet andra som ställt upp eller själva varit surrogatmödrar!
  • Anonym (Bekant)

Har en bekant som gjort det. De gjorde heminsemination så vitt jag vet,det tog sig direkt,men det tog väldigt lång tid innan mannens fru fick adoptera. Hon funderar på att bli det igen,hon har väldigt lått bli gravid,lätta graviditeter och lätt föda barn.

Om ED inte funkar för oss blir surrogat nästa steg. Trots att jag vet att jag kan bli gravid,jag tänker inte kasta hur mycket pengar som helst i sjön!

• Anonym (Matilda)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-04 16:57:35 följande:

Förbjudet är det inte, det är enbart förbjudet för sjukvården att assistera vid surrogasi.

Ja det är det jag är lite rädd för att sjukvården ska ställa till det för en eller socialnämnden med alla lagar och regler. Har själv barn sedan tidigare och då kanske de ställer till med någon utredning på mig som mamma att varför vill jag adoptera bort mitt barn.

Funderar på att använda mina ägg och donerad sperma. Paret hwr testat det mesta som sagt och mannens sperma är inte den bästa och kvinnans ägg har det aldrig blivit någon graviditet av. Även donerade ägg misslyckades i kvinnan.

Om ingen i paret som du vill hjälpa är biologisk förälder är det inte säkert att de "får" barnet om du säger att du inte vill ta hand om det.

Har diskuterat detta (på ett hypotetiskt plan) med min kompis som jobbar på soc och om jag fattade det rätt är det såhär;

Är du biomamma och biopappan är en anonym donator så kommer socialtjänsten att utreda var det är bäst för barnet att växa upp och barnet placeras då i fosterhem under utredningen (såvida paret du vill hjälpa inte redan är godkända fosterhemsföräldrar och kan få ta hand om barnet direkt).
  • Anonym (fghjk)
    Anonym (Vill) skrev 2015-04-04 16:57:35 följande:

Nä, det var det jag menade Att man får göra det hela själv utan hjälp Det var ju det som gjorde det hela så krångligt på bb. Men de fick lov att ligga kvar lite  längre också för bebisen hade lite problem när den föddes, annars var planen att åka hem så fort som möjligt efter förlossningen och att då pappan tog med sig barnet hem tillsammans med den blivande adoptivmamman.

Det kan ta tid innan adoption kan genomföras, det var inte så länge sen det blev klart för mina vänner. Och som sagt, surrogatmamman flyttade så snart hon kunde till England efter förlossningen så det var ju ändå ett annat läge än för dig, som jag antar tänker bo kvar

Som någon skrev, är ingen av de som du tänker dig ska få barnet biologisk förälder så är det inte säkert att de får barnet till slut iaf. Faderskapspapper kan man skriva innan barnet är fött tror jag, men kolla det, samma med pappret för gemensam vårdnad.
  • Anonym (Intresserad)

Måste paret som vill använda surrogatmamma vara gifta eller räcker det om de är sambos?

• Anonym (fghjk)
    Anonym (Intresserad) skrev 2015-04-04 19:58:29 följande:

Måste paret som vill använda surrogatmamma vara gifta eller räcker det om de är sambos?

För att kvinnan i paret ska få adoptera sen tror jag de måste vara gifta, men jag vet inte om det är så.

Annars är ju detta något som sköts helt privat då det inte är tillåtet för sjukvården att hjälpa till.
  • tantamantan

En släkting till mig använde surrogatmamma och det gick INTE bra.

Nu tror jag du har tänkt igenom detta väldigt noga, men jag vill ändå berätta om ett fall som blev helfel.

Min släkting kunde inte bli gravid pga problem med äggstockarna. Hennes bästa vän sedan barnsben frågade om de ville att hon skulle bli surrogatmamma åt dem. Hennes ägg och min släktings mans spermier.
    De har växt upp ihop och var mer som syskon, de lärde känna varandra som bebisar så att säga då deras mammor känner varandra och sen har de följts åt genom livet.

Efter mycket övervägande och många diskussioner så bestämde de sig för att genomföra detta. När bebisen föddes så klarade tyvärr inte surrogatmamman av att lämna ifrån sig barnet, en flicka, utan en bitter strid började. Surrogatmamman vägrade skriva på för gemensam vårdnad och gjorde allt för att hålla pappan från barnet. Detta ledde givetvis till att min släkting och surrogatmamman blev bittra ovänner minst sagt.

Detta hände för mer än 10 år sen och än idag är det bittert, men de har iaf varannan v med flickan och har haft länge. Men det blev ju inte DERAS barn...

Nu har det dykt upp ytterligare problem, flickan har läst en 'dagbok' som hon hittade på vinden (den tilltänkta mammans dagbok, hon hade alldeles glömt bort att den låg där uppe bland all bråte) och flickan mår nu mycket dåligt. Hon är arg på sin mamma som svek sin bästa vän så gruvligt, samtidigt är det hennes älskade mamma...

Jag vill bara att alla som tänker sig detta är fullt medvetna om att det KAN gå galet så att man har det med i beräkningen.

• Anonym (Vill)
    Anonym (Matilda) skrev 2015-04-04 19:30:45 följande:

Om ingen i paret som du vill hjälpa är biologisk förälder är det inte säkert att de "får" barnet om du säger att du inte vill ta hand om det.

Har diskuterat detta (på ett hypotetiskt plan) med min kompis som jobbar på soc och om jag fattade det rätt är det såhär;

Är du biomamma och biopappan är en anonym donator så kommer socialtjänsten att utreda var det är bäst för barnet att växa upp och barnet placeras då i fosterhem under utredningen (såvida paret du vill hjälpa inte redan är godkända fosterhemsföräldrar och kan få ta hand om barnet direkt).

Oj är det så?

Jag tänkte att man bara skriver pappan som förälder. De gör ju ingen dna test redan nu för de som inte är gifta men får barn ihop. Man skriver bara på vem som är fadern på faderskapspappren. Inget blodprov tas för att säkerställa om det verkligen är fadern. Så barnet kan redan vara från någon annan än den som sedan registreras som fader.

Men det kanske görs när mamman vill ge ensam vårdnad till fadern för att sedan adoptera bort till dennes fru?
  • Anonym (Vill)
    tantamantan skrev 2015-04-04 20:42:48 följande:

En släkting till mig använde surrogatmamma och det gick INTE bra.

Nu tror jag du har tänkt igenom detta väldigt noga, men jag vill ändå berätta om ett fall som blev helfel.

Min släkting kunde inte bli gravid pga problem med äggstockarna. Hennes bästa vän sedan barnsben frågade om de ville att hon skulle bli surrogatmamma åt dem. Hennes ägg och min släktings mans spermier.

De har växt upp ihop och var mer som syskon, de lärde känna varandra som bebisar så att säga då deras mammor känner varandra och sen har de följts åt genom livet.

Efter mycket övervägande och många diskussioner så bestämde de sig för att genomföra detta. När bebisen föddes så klarade tyvärr inte surrogatmamman av att lämna ifrån sig barnet, en flicka, utan en bitter strid började. Surrogatmamman vägrade skriva på för gemensam vårdnad och gjorde allt för att hålla pappan från barnet. Detta ledde givetvis till att min släkting och surrogatmamman blev bittra ovänner minst sagt.

Detta hände för mer än 10 år sen och än idag är det bittert, men de har iaf varannan v med flickan och har haft länge. Men det blev ju inte DERAS barn...

Nu har det dykt upp ytterligare problem, flickan har läst en 'dagbok' som hon hittade på vinden (den tilltänkta mammans dagbok, hon hade alldeles glömt bort att den låg där uppe bland all bråte) och flickan mår nu mycket dåligt. Hon är arg på sin mamma som svek sin bästa vän så gruvligt, samtidigt är det hennes älskade mamma...

Jag vill bara att alla som tänker sig detta är fullt medvetna om att det KAN gå galet så att man har det med i beräkningen.

Hemskt egentligen men detta scenariot är inte tänkbart i mitt fall. Det är min enäggstvilling och ingen bästa vän jag vill hjälpa och har velat göra det länge nu men tyvärr är det svårt i Sverige och det hela försvåras ytterligare av att mannen har dålig kvalitet på sperman och de flesta är icke simbara. Usch vill så gärna då detta par är helt fantastiska och hade blivit de bästa av föräldrar.
Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...