Anonym (Vill) skrev 2015-04-04 16:57:35 följande:
Tusen tack för ditt svar!
Förbjudet är det inte, det är enbart förbjudet för sjukvården att assistera vid surrogasi.
Ja det är det jag är lite rädd för att sjukvården ska ställa till det för en eller socialnämnden med alla lagar och regler. Har själv barn sedan tidigare och då kanske de ställer till med någon utredning på mig som mamma att varför vill jag adoptera bort mitt barn.
Funderar på att använda mina ägg och donerad sperma. Paret hwr testat det mesta som sagt och mannens sperma är inte den bästa och kvinnans ägg har det aldrig blivit någon graviditet av. Även donerade ägg misslyckades i kvinnan.
Hoppas på fler som vet andra som ställt upp eller själva varit surrogatmödrar!
Nä, det var det jag menade

Att man får göra det hela själv utan hjälp

Det var ju det som gjorde det hela så krångligt på bb. Men de fick lov att ligga kvar lite längre också för bebisen hade lite problem när den föddes, annars var planen att åka hem så fort som möjligt efter förlossningen och att då pappan tog med sig barnet hem tillsammans med den blivande adoptivmamman.
Det kan ta tid innan adoption kan genomföras, det var inte så länge sen det blev klart för mina vänner. Och som sagt, surrogatmamman flyttade så snart hon kunde till England efter förlossningen så det var ju ändå ett annat läge än för dig, som jag antar tänker bo kvar
Som någon skrev, är ingen av de som du tänker dig ska få barnet biologisk förälder så är det inte säkert att de får barnet till slut iaf. Faderskapspapper kan man skriva innan barnet är fött tror jag, men kolla det, samma med pappret för gemensam vårdnad.