• sandorti91

Kan jag åka dit på detta?

Hej! Jag blev lurad av en man för några månader sen. En riktig idiot som gör ALLT för att få det han vill ha. Jag hyrde hans lägenhet i andrahand, han påstod sen att jag hade förstört en massa saker, snott en tavla och guh vet vad... detta stämde så klart inte, men en det blev ord mot ord. JAg hade kass advokat visade det sig, han hade en jävligt bra. Han krävde 28 000kr av mig från början, men vid tingsrätten kom vi överens om 15 000 istället, som skulle gå på avbetalning. (Jag borde ha bestridit detta jag vet, för han ska inte ha något av mig, men med tanke på att han hade en bra advokat fegade jag ur. Ville inte riskera att behöva betala hans advokatkostnader och allt.) Dom sa att jag skulle betala den sista mars... men att jag hade en månad på mig att betala. Lite som en faktura, så har man alltid runt 10 dagar på sig att betala innan det blir påminnelse och inkasso. Nu hade jag inte 5000 förrän den 3 april som jag skickade in då. JAg messade han jag skulle betala för att dubbelkolla så att kontonumret stämde, men han svarade då att jag skulle ta det med hans advokat, att pengarna skulle ha varit inne för tre dagar sen, annars skulle kostnaden gå upp till 28 000kr. Jag vet att han är jävligt duktig på att snacka, och vet inte alltid vad han snackar om men paniken flög ju upp i mig så klart så pass mycket att jag legat med panikångestattacker. Kan jag åka dit på detta nu om det är sant det han säger, och min advokat gett mig felaktig information?? 

• Svar på tråden Kan jag åka dit på detta?
  • sportpappa

Exakt vad som gäller vid försenad betalning bör ni ha kommit överens om när ni gjorde upp betalningsplanen. Om inget är angivet så är det en dröjesmålsränta på 9% efter 30 dagar från förfallodagen.

En faktura behöver inte ha 10 dagars betalningsvillkor. Det enda som krävs är att du ska ha möjlighet att betala den. Om man inte betalar en faktura så kan man driva den direkt till Kronofogden utan påminnelse eller inkasso. Så gör man oftast inte, men man kan och får göra så.

Svar på tråden Kan jag åka dit på detta?