• mearion

håller andan vid nattning?

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med ett litet problem... Sonen på två år vägrar somna, det kan ta upp till tre fyra timmar. Han kommer in i en andning där han drar in luft, håller andan ett tag och sen släpper ut den, han kan som sagt hålla på i flera timmar. Vi vet inte vad vi ska göra och inte BVC heller.han kan inte slappna av. Vi har provat dom flesta sova metoderna och nattningarna. Just nu sitter vi hos honom tills han somnar och det är det enda som funkar. Vi har lagt tidigare på kvällen och senare på kvällen, han har sovit på dagen före lunch och efter lunch, vi har hoppatviöan helt, men det gick inte alls då blev han övertrött och tog ännu längre tid på sig att somna.

Hoppas någon kan komma med något litet tips, mest för grabbens skull, han behöver ju sömnen

.. (han vaknar vid sju vare sig han somnar halv åtta eller hav ett )

• Svar på tråden håller andan vid nattning?
  • Miette84

Pröva och lämna honom själv, allså säg godnatt sen gå ut från rummet direkt .

• Mascaraklumpar

När ni provat alla de där sakerna, som att lägga honom senare eller ta bort dygnsvilan, hur många dagar i rad har ni då testat?

Hur många timmar sover han per natt när han väl somnat, och hur länge sover han på dagen?

• mearion

Hm, i bilen somnar han ibland, men han kan lika gärna hållasigsig vaken, sen har vi två barn till så jag kan inte sätta alla i bilen och åka en sväng varje kväll. (min sambo jobbar skift så jag är ofta själv)

Vi har provat att lägga honom och lämna honom men då kommer han efter med en gång om han inte somnat, vad gäller hur länge vi provat är det lite olika, fem minuters metoden provade vi i tre veckor och då gav vi upp, att inte sova på dagen provade vi bara i två dagar eftersom han skrek konstant från läggning vid halv sju fram till halv tolv på natten.

På dagen sover sover han ungefär en knapp timme och aldrig efter halv tre för då får vi än värre problem på kvällen.

Och om ni undrar varför jag är vaken nu då är det för att grabben somnar i sin säng tillslut men kommer in till oss på natten och nu har vi försökt få honom att sova i en och en halv timme... Shit. Vet inte vad vi ska göra?!!?

• Pippidipaow

Pilla med telefonen och säg åt honom att han inte behöver sova men att han ska ligga ned. Vår dotter somnar när hon ligger bredvid/bakom mig och jag läser på telefonen. Förut låg jag utan den och sjöng eller bara var där men när det började ta sån tid så tog jag fram telefonen och då var det som att hon "inte behövde" sova, och då somnade hon rätt fort. Nu vill hon att jag pillar med den när hon ska somna. Hon är snart 3 nu och hon har somnat så i några månader.

Har läst att det finns en bok om den lilla haren som så gärna ville sova som tydligen ska funka. Kanske kan prova den?

Var det nyligen ni provade metoder i stil med 5 minutersmetoden kanske han känner sig otrygg med läggningen och har svårt för att slappna av?

Hoppas att det blir bättre för er iaf, lycka till!

• Pescetarian

Det sägs ju att sova är "lilla döden" för ett medvetet barn.

Hur som helst, har ni testat med att göra kväll en timma, eller mer, innan läggning?

Vi brukar göra kväll kring 18:00, borsta tänder, på med pyjamas, läsa saga, sova vid 19:00. Så en hel timma innan så släcker vi ned på nedervåningen och går till övervåningen = kväll.

Svar på tråden håller andan vid nattning?