Snälla ge oss alla råd ni har!
Vår son är 1,5 år. Hans sömnproblem har varat under en lång period så detta har ingenting att göra med någon seperationsfas, kanske lite, men problemen sträcker sig långt tidigare.
Vår son har alltid haft problem att somna själv. När han var yngre vaggade vi honom till sömns vilket vi slutade med när han var ca 8-9 månader. Vilket var ungefär i samma veva som vi tog kontakt med special BVC angående hans sömn. Ofta tog det upp till en timma att natta honom, han vaknade flera gånger per natt och jag var till slut helt slut som människa. Vi fick då rådet av special BVC att börja med fem minuters metoden, något jag alltid varit emot, men min man tyckte det lät som en skänk från ovan. Jag gick med på att testa för att jag var desperat. Och det blev faktiskt bättre. Sen blev han sjuk så vi pausade hela allihopa, lät han sova i vår säng för de kunde han känna sig trygg och han sov även hela natten.
När vi sedan skulle börja med metoden igen upptäckte vi att han kunde klättra ur sin spjälsäng varpå special BVC rådde oss att köpa en juniorsäng. Han sover i den nu och det går bra. NÄR han väl somnar. Det tar upp till en timma på kvällen att söva honom. Han kommer liksom aldrig till ro. Vi har aldrig någonsin kunnat gå ut ur rummet när han fortfarande är vaken, han blir helt hysterisk då och skulle numera bara springa efter mig. När han väl somnat så sover han mellan 1-2 timmar och sedan vaknar han. Jag är gravid, snart i vecka 30, vilket innebär att jag är otroligt trött och har därför inte orkar "söva om honom igen" efter att han har vaknat och jag märker att han inte riktigt sover ordentligt då. Det slutar med att han kommer springande in till mig efter 5 min. Pappa får varken söva eller natta då han är väldigt mammig just nu så det är jag som får ta smällen. Jag har som sagt tidigare tagit in honom till mig när han har vaknat efter 1-2 timmar för då somnar han om direkt och sover HELA natten fram till ca 8 på morgonen. Och jag vet att många kommer säga att vi ska låta han sova hos oss osv men faktum är att jag sover otroligt dåligt när han sover hos oss. Jag är orolig att han ska ramla ur sängen, att han ska hamna under täcket, att jag eller min man ska lägga oss på honom etc. Det är INTE optimalt och jag börjar bli stor nu och kan inte ha någon liggandes på mig eller på min mage vilket brukar bli kontentan av det hela. När vårt bästa barn kommer så kommer det bli kaos om de båda ska ligga i vår säng. Det kommer aldrig funka.
Min största önskan är att han ska kunna komma till ro snabbare på kvällen. På dagen tar det ca 15 min tills han somnar och han är inte mogen för att ta bort dagssömnen för han behöver den fortfarande. Eftersom det går så snabbt på dagen så förstår jag inte vad som är problemet på kvällen! Det borde ju vara lättare. Det är mörkt o tråkigt osv. Och sen till mitt andra dilemma, jag önskade att han kunde somna om av sig själv när han vaknar till efter 1-2 timmar. Det har han liksom aldrig kunnat. MEN han har under flera månader som yngre somnat vid 19-20 precis som nu och sedan vaknat till vid ca 3 eller likande. Det skulle jag verkligen kunna hantera för då får jag i allafall några timmar med egen sömn.
Snälla hjälp oss, ge oss era bästa tips!
Om ni har ytterligare frågor så är det bara att fråga!
Med vänlig hälsning
Frustrerad och trött mamma