• Jempi

Ricinolja

Så mycket jag har läst om ricinolja, och det slår mig, att alla dem som svarar är sådana som inte själva prövat! Den här tråden vänder sig till de som funderar på att pröva. Ni andra kan sluta läsa nu och skriva om hur farligt det är i någon annan tråd.

Jag har fyra barn, födde mitt 4.e för två veckor sedan. Efter (för)värkar i fem veckor, och 3 cm öppen och mogen enligt BM. Så bestämde jag mig för att testa och vill nu berätta min upplevelse. Kl 9.30 tog jag en matsked (ca 15 ml) ricinolja, smakade helvete och var skitsvårt att svälja. Jag kände ingenting i tarmarna (inte heller nån gång under förloppet). Kl 13 började mina värkar. Vid kl 20 åkte vi in till förlossningen, och självklart började värkarna bli svagare... Eftersom dom såg i journalen att jag haft problem med starka förvärkar så ville dom inte skicka hem mig... Så BM gjorde hinnsvepning och vi fick gå ut och gå i en timme. Vi gick i riktigt rask takt. En timme senare var värkarna starkare och eftersom det var fjärde barnet så skickade dom inte hem mig. Jag var nu 5 cm öppen och klarade av värkarna väldigt bra. BM skulle ta hål på hinnorna för att "sätta igång" mig, men vi fick vänta tills det lugnat ned sig på avd då dem hade väldigt mycket just då. Det gjorde inget eftersom jag var glad av att få stanna. Kl 02 kom BM in och tog hål på hinnorna och med vattnet började krystvärkarna och 13 min senare var han ute! Våran grabb mådde hur bra som helst och även jag!
    Jag "rekommenderar" iom det här, inte att alla kvinnor ska göra detsamma! Men om man tänker testa, så se till att du vet att du är mogen och öppen. Se även till att ta lite. Dom som svept en hel flaska, förstår jag att dom mått dåligt och att förlossningen fått ett katastrofalt slut! Eftersom jag har testat så vill jag dela med mig av MIN erfarenhet!

Svar på tråden Ricinolja