• Amerigo

Ni med 2 små barn, hur gör ni?

Jag väntar nu mitt andra barn och storebror kommer vara 18 månader när syskonet kommer.

Jag har börjat fundera lite hur ni med 2 små barn lyckas få ihop vardagssysslorna exempelvis:

* Vi bor i en lgh utan möjlighet att koppla in egen tvättmaskin, vi har visserligen planer på att flytta men det är svårt att få tag i en lägenhet i den stad vi bor i. Tvättstugan ligger inte i samma hus som vi bor i utan i huset bredvid. Hur gör ni när ni ska tvätta som har det som vi har det?

* Jag brukar passa på att storhandla en gång i veckan och lägger denna storhandling på måndagar (innan mannen kommer hem från jobbet), tar ni då det minsta i en bärsele och sätter det större barnet i vagnen eller hur gör ni, väntar till eftermiddagen och låter mannen ta hand om barnen (alternativt tvärt om) eller åker hela familjen?

Finns säkert hur många sådana här problem som helst men dessa är väl de "största" jag tänkt på såhär långt, har ni några andra problem ni tacklas med så dela gärna med er :)

• Svar på tråden Ni med 2 små barn, hur gör ni?
  • Br0k3n

Vi har två år mellan våra nu och kommer ha 16 månader mellan nästa kommer. Innan vi flyttade hade vi tvättstugan rätt långt bort men vi tog barnen i vagnen alternativt sjal. Och den stora gick. Och tvätten i handen. Inga problem, lite bökigt men vill man så kan man. Alternativt tvätta på kvällen när ni båda är hemma.

Storhandlingen har vi gjort alla tillsammans lillan i sjal innan hon kunde sitta i vagnen själv. Sen tog vi två vagnar ibland så barnen i en och varor i den andra.

Man behöver inte göra det svårare än vad det är .

• Penida

Boka in tvättid när ni båda är hemma? En är med barnen och den andra tvättar eller så turas ni om, så gjorde vi innan vi hade egen tvättmaskin.

Jag skulle handla storhandla när båda var hemma.

Avskyr CIO-metoder
  • Dixie

i ert fall hade jag bokat tvättad när båda vuxna är hemma - och storhandlat hade jag gjort när pappan kommit hem!

• Masken84

Har 17 månader mellan mina och vi har alltid storhandlat hela familjen någon enstaka gång åkt själva. Då man är mamma ledig kan det vara skönt att komma ut och ändå göra nytta. Jag blev så otroligt rastlös då nr2 var så otroligt snäll.

Dock är det jobbigare desto större dom blir, nu är mina 3 år och en är 1,5 år och de lyssnar inte alltid på vad man säger :)

Små barn små problem, stora barn stora problem ;)

• Sisisisi

Jag handlade alltid ensam med bebisen i sjalen och stora i vagnen. Finns roligare saker att göra när man har tid tillsammans än att handla tyckte jag :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • elvira78

Det är ärligt skitjobbigt med 2 små. Vi bor oxå i lägenhet med tvättstuga utanför. Vi löser det som så att tvätt får ske när båda är hemma - en tvättar och en passar barnen. Samma med mathandling. Det är för tufft att släpa med båda barnen - inte värt det. 

• elvira78

Det är ärligt skitjobbigt med 2 små. Vi bor oxå i lägenhet med tvättstuga utanför. Vi löser det som så att tvätt får ske när båda är hemma - en tvättar och en passar barnen. Samma med mathandling. Det är för tufft att släpa med båda barnen - inte värt det. 

• elvira78

• Anonym (2barnsmor)

Nu bor vi villa på landet o har egen tvättmaskin. Jätteskönt! Det blir mycket tvätt. Vi har 26 månader mellan barnen. Sambon storhandlar oftast på väg hem (vi har 7 mil till stormarknaden o han passerar den till/från jobbet). Jag har småhandlat med båda barnen i vår lilla butik. Den lilla i bärsele o den stora i vagnen. Nu är de är 3,5 år o ca 1 år är de rörligare o den stora har svårt att låta bli att springa iväg (minstingen sitter i vagnen, annars är det mkt spring i de benen oxå). Skulle vi få jätteproblem bor svärmor nära affären o är hon hemma så tar hon nog gärna emot ett barn (åt gången).

• nozpa

Har en 3½ åring, en 2 åring och en 5 månaders. Antingen storhandlar jag själv, eller så gör pappan det. Vi har tvättmaskin, men annars hade jag bokat in det tills på kvällen när båda är hemma.

Har bärsele ibland till min minsta, men jag tycker det är bökigt att gå o handla med bärsele. Jobbigt att böja sig, svårt att lyfta 2 åringen samtidigt osv.

Svar på tråden Ni med 2 små barn, hur gör ni?