• Anonym (Ledsen)

är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?

Jag har fått den sorgliga nyheten att min älskade hund har slitit av korsbandet och att operationen kommer kosta 40.000:-. Pengar jag absolut inte har och dessutom kan korsbandet gå av igen så det kan bli pengar kastade i sjön. Nu går jag i tankarna att låta min hund somna in och slippa hoppa på tre ben i smärta. Är jag egoistisk? Skulle ni betalat 40,000?

• Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?
  • Anonym (djurvän)

Jag har inte råd att lägga så mycket pengar på ett husdjur. Jag skulle välja att avliva. Ett djur är inte en människa, inte en familjemedlem. Inte i min värld iallafall. 

• Anonym (Anna)

Hej. Har du hunden försäkrad? Ett husdjur är absolut en familjemedlem. Jag förstår din stora sorg. Vår hund bröt bakbenet när den var ett år. Allt kostade ungefär 40 tusen men hon är som tur är försäkrad.

• Anonym (Anna)

Vad säger veterinären om en operation?

• Anonym (NOT!)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-01 14:33:38 följande:

Hej. Har du hunden försäkrad? Ett husdjur är absolut en familjemedlem. Jag förstår din stora sorg. Vår hund bröt bakbenet när den var ett år. Allt kostade ungefär 40 tusen men hon är som tur är försäkrad.

Altid denna kommentar.."tur den är försäkrad"
    Ehhh..allt går inte på försäkringen,långt ifrån...
    Många tester och blodprov exempelvis..

Been there done that..

• Anonym (Ja)

Ja jag skulle lägga de pengarna, skulle låna om det behövdes. Mina djur är familjemedlemmar. Vet att alla inte resonerar så men jag gör det.

• Vanillaextract

Ja du är egoistisk. Nej jag skulle aldrig göra så mot någon jag älskar, djur som människa. Skulle gjort allt jag kunnat för att få fram pengarna.

• Anonym (????)

Nej man kan inte rädda sitt djur till varje pris.

• Anonym (Love)

Hur gammal är hunden?

• The Fugly

Beror på många olika faktorer men jag skulle gå ganska långt för att rädda mitt djur men det beror på.

Är det en ingrepp som botar och djuret har många år kvar i livet så skulle jag försökts det mesta.

Är det något som bara lindrar, eller kommer vara tvunget att göras om om ett år och är djuret i slutet av sitt naturliga liv skulle jag kanske tänka annorlunda.

Sen är den ekonomiska verkligheten en faktor. Vi har försäkringar och är i en ekonomisk situation där vi kan lösa även större oförutsedda utgifter med viss möda. För tio år sedan var jag ensamstående student och hade inte samma förutsättningar. 40 000 då hade varit omöjligt.

• Anonym (Vilma)

Det finns en del hundar som bara har tre ben och som ändå kan springa och leka som vanligt. Jag hade självklart sett till att skaffa fram pengarna men om du verkligen inte vill det så måste det ju vara mycket bättre för hunden att hoppa omkring på tre ben än att behöva dö.

Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?