• ACJ

Angående skärmtid för barn

Hej!

Vi har pratat mycket om det här med skärmtid för små barn, min sambo och jag.
    Han läste i någon undersökning att barn i åldrarna 5-9 år i genomsnitt spenderar 6,5 timmar per dag framför en skärm (dator, tv, platta, telefon). Vet inte hur seriös eller omfattande den undersökningen var, men i vilket fall känns det som att skärmar är frekvent förekommande även hos ganska små barn .

Det finns säkerligen många pedagogiska spel och program på dessa skärmar, och jag har inga åsikter om hur andra föräldrar gör - alla gör det som de anser vara bäst och det som funkar för dem.

Jag och min sambo är dock av åsikten att vi vill att vår tjej ska växa upp med att aktivt leka inne - och utomhus, läsa böcker, springa, spela brädspel, lägga pussel osv, och inte sitta så mycket vid en skärm. Vi själva växte upp med endast en halvtimmes barnprogram varje vardag och vi blev ju ganska smarta ändå. ;)
    Vår dotter är bara 7 månader, så än så länge finns det ingen skärmtid att tala om.

Ni föräldrar som vet - måste barn sitta framför skärmar för att hänga med i utvecklingen och lärandet, eller funkar  det "gamla" sättet med vanlig lek fortfarande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 20:24
    Självklart kommer hon få lite skärmtid också när hon blir äldre, lära sig använda dator osv, och inte halka efter, men vill inte att det ska vara främsta sysselsättningen.

• Svar på tråden Angående skärmtid för barn
  • Santin

Klart de ska få skärmtid också. Det räcker lite nu och då. Finns många fördelar med pedagogiska spel och appar. Jag vill inte att mitt barn hamnar efter. Som jag ser det är detta framtiden och det behöver vara en del i deras vardag. Självklart ska det också läggas pussel, läsas böcker osv. En blandning av allt tror jag på. Men alla gör ju som de tycker passar.

• ACJ
    Santin skrev 2015-03-31 20:18:11 följande:

Klart de ska få skärmtid också. Det räcker lite nu och då. Finns många fördelar med pedagogiska spel och appar. Jag vill inte att mitt barn hamnar efter. Som jag ser det är detta framtiden och det behöver vara en del i deras vardag. Självklart ska det också läggas pussel, läsas böcker osv. En blandning av allt tror jag på. Men alla gör ju som de tycker passar.

Absolut, klart vår dotter ska få lite skärmtid också när hon blir äldre. Det lär ju vara oundvikligt dessutom. Vill också att hon ska kunna använda dator osv. Men vill ändå att det inte ska vara den främsta sysselsättningen.
  • En blå giraff

Mina söner är 3 och 7 år. Vi kör med "skärmdagar" då barnen får spela på dator/surfplatta och med dagar då vi har fritt från detta helt och hållet. Det är mån + ons + fre + lör de har "skärmdag". Deras intresse varierar mycket och likaså hur mycket de sitter. När sonen fyllde 7 fick han en egen surfplatta och i början satt han hela tiden med den på sina "skärmdagar". Nu ligger den mest och dammar. De sitter en del och kollar youtube-klipp m.m. men leker ofta med lego samtidigt. De kollar t.ex. på instruktionsfilmer hur man kan bygga och gör likadant. Svårt att uppskatta hur mycket de sitter på en "skärmdag" men kanske ett par timmar uppskattningsvis, ibland lite mer på lördagar.

Är också lite emot detta att skärmar tar över allting. Samtidigt tror jag det är en del av livsstilen som är idag. Vi vuxna sitter också mycket med dator och telefoner. Min son har en kompis som inte alls får sitta vid datorn och spela hemma och tyvärr blir han lite utanför i skolan p.g.a. att de andra killarna pratar mycket om Minecraft och annat som han inte får spela.Han är också mycket fixerad vid spel om han är hos oss eftersom han inte får spela hemma. Min son tröttnar om han sitter mycket med dator en period och väljer själv att göra annat då.

• Pescetarian

Mitt barn ser på barnkanalen 15 minuter på morgonen (på min telefon under tiden som jag borstar barnets tänder), samt 15 minuter på kvällen (återigen vid tandborstningen). Sedan används iPaden minst en timma varje dag. Så i snitt kanske 10 timmar i veckan.

Mitt barn ska lära sig inom IT redan nu, anser jag. Jag var själv ungefär kring fyra år, (liksom mitt barn är nu), när jag började med datorer.

Det är framtiden och jag kommer inte att hämma mitt barn så att barnet hamnar efter inom IT, som är den teknologin som går absolut snabbast framåt. Så det gäller ju att hänga med!

Dock vaknar mitt barn klockan sex om morgnarna och även jag är morgonpigg. Så vid klockan åtta på morgonen är vi redo att gå ut, sedan är vi ute fram till lunch (vid elva), och därefter går vi ut igen och är ute till halvfyra-tiden, ungefär.

Barnet har iPaden när jag lagar mat.

• nozpa

3½ åringen har nog 1 timma om dagen ungefär. Det går lite i perioder också, ibland vill hon ha surfplattan, ibland frågor hon inte alls. Så det kan gå 4 dagar utan att hon kollar på surfplattan. Vanlig tv kollar hon knappt på alls. Bara på fredagskvällen då vi kollar film.

Jag har inget emot alls att hon använder surfplattan. Hon är grym på det, och dom använder även surfplatta på hennes förskola.

Däremot tycker jag inte att tv, surfplatta osv ska ersätta lek, läsning osv. Givetvis kan man göra saker tillsammans med barnen på surfplattan. Och det händer nog i början. Men snart blir det lite "här, ta surfplattan, mamma/pappa ska bara..." och så är det 4-6 timmar/dag ganska snart.

Men man kan ju göra både och. Lagom är bäst passar bra här tycker jag.

• Pescetarian
    nozpa skrev 2015-03-31 21:54:54 följande:

3½ åringen har nog 1 timma om dagen ungefär. Det går lite i perioder också, ibland vill hon ha surfplattan, ibland frågor hon inte alls. Så det kan gå 4 dagar utan att hon kollar på surfplattan. Vanlig tv kollar hon knappt på alls. Bara på fredagskvällen då vi kollar film.

Jag har inget emot alls att hon använder surfplattan. Hon är grym på det, och dom använder även surfplatta på hennes förskola.

Däremot tycker jag inte att tv, surfplatta osv ska ersätta lek, läsning osv. Givetvis kan man göra saker tillsammans med barnen på surfplattan. Och det händer nog i början. Men snart blir det lite "här, ta surfplattan, mamma/pappa ska bara..." och så är det 4-6 timmar/dag ganska snart.

Men man kan ju göra både och. Lagom är bäst passar bra här tycker jag.

Haha! Så gör jag när jag ska laga mat; "här, ta iPaden!" Ibland lagar vi dock maten tillsammans. Det sker typ en gång i veckan (oftast fredagar).
Svar på tråden Angående skärmtid för barn