Angående skärmtid för barn
Hej!
Vi har pratat mycket om det här med skärmtid för små barn, min sambo och jag.
Han läste i någon undersökning att barn i åldrarna 5-9 år i genomsnitt spenderar 6,5 timmar per dag framför en skärm (dator, tv, platta, telefon). Vet inte hur seriös eller omfattande den undersökningen var, men i vilket fall känns det som att skärmar är frekvent förekommande även hos ganska små barn .
Det finns säkerligen många pedagogiska spel och program på dessa skärmar, och jag har inga åsikter om hur andra föräldrar gör - alla gör det som de anser vara bäst och det som funkar för dem.
Jag och min sambo är dock av åsikten att vi vill att vår tjej ska växa upp med att aktivt leka inne - och utomhus, läsa böcker, springa, spela brädspel, lägga pussel osv, och inte sitta så mycket vid en skärm. Vi själva växte upp med endast en halvtimmes barnprogram varje vardag och vi blev ju ganska smarta ändå. ;)
Vår dotter är bara 7 månader, så än så länge finns det ingen skärmtid att tala om.
Ni föräldrar som vet - måste barn sitta framför skärmar för att hänga med i utvecklingen och lärandet, eller funkar det "gamla" sättet med vanlig lek fortfarande?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 20:24
Självklart kommer hon få lite skärmtid också när hon blir äldre, lära sig använda dator osv, och inte halka efter, men vill inte att det ska vara främsta sysselsättningen.