• jimson

Deltagare sökes till studie

Hej alla forumläsare!

För närvarande letar jag med ljus och lykta efter personer som vill hjälpa mig genom att delta i min studie om läs- och ordförståelse.

Klicka gärna in på länken nedan för att läsa mer. All hjälp tas tacksamt emot! :)

www-und.ida.liu.se/~jimer336/survey/

med vänlig hälsning
    /J

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-31 00:33
    Observera

Länken tycks inte formaterats korrekt. Lättast är att markera länken och klistra in i din webbläsare.

www-und.ida.liu.se/~jimer336/survey/

• Svar på tråden Deltagare sökes till studie
  • DickRex

Kanske skulle berättat lite mer...

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • jimson

Tack för tipset!

(Uppdaterar lite här eftersom redigering inte tycks vara en funktion som familjeliv.se erbjuder)

En del information om studien finns i länken ovan, men jag berättar gärna lite mer här så att de som läser kan få en bättre uppfattning om mig och studien.

Jag är en 37-årig student vid Linköping universitet. Jag har tidigare arbetat i många år inom industri innan jag återigen påbörjade studier inom mina favoritämnen - psykologi och data. Tidigare har jag gjort liknande studie som denna, men gällande hur man förstår instruktioner. Nu tar jag detta vidare för att försöka undersöka hur vi kan ta med oss minnen och en förståelse från korta texter (cirka 200 ord) i tre olika domäner (hälso- & sjukvård, ekonomi, data). De uppgifter som studien ger Dig som deltagare är att läsa sex korta texter inom tre olika domäner. Dessa återges sedan kortfattat med dina egna ord. Dessa sex texter beöms även i hur lätt- eller svårlästa de upplevdes vara. Utöver detta finns 30 flervalsfrågor där din uppgift som deltagare är att matcha en definition med en term eller matcha två synonyma termer. 

De deltagare jag söker...
    ...har svenska som modersmål
    ...är mellan 18 och 65 år

Studien ligger ute på nätet för att erbjuda en enkel insamling för både deltagare och mig. Det vill säga att deltagare kan genomföra undersökningen där det finns tillgång till internet och en dator eller surfplatta. Detta innebär också att anonymitet bättre kan säkras, om Du som deltagare inte vill dela din mejladress. 

Det tar cirka 30 minuter att genomföra testet. Förutom möjligheten att vinna biobiljetter får du ta del av dina egna resultat samt studiens resultat (om du väljer att dela mejladress. Observera att anonymitet gäller även då - ingen annan kommer få ta del av dina personliga resultat).

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få. :)

Tack! 

Svar på tråden Deltagare sökes till studie