• Sarhja

vad och hur mycket äter era 11 månaders bebisar?

Vi både lagar mat och ger burkmat till vår dotter som snart blir 11 månader.

Men jag tycker att hon äter väldigt lite, hon är dock ganska liten så det är kanske inte så konstigt.

Hon är också väldigt känslig för större bitar så endel 8 månadersburkar får hon kväljningar av och till slut kräks hon upp allt. Välling totalvägrar hon också, så vi ger ersättning istället.

Såhär ser hennes matschema ut ungefär

Frukost äter hon gröt på ca 1 dl vatten och några bitar smörgås samt 90 ml ersättning

Mellanmål en flaska ersättning 90 ml sen sover hon 1 timma

Lunch 1/2 burk mat och 1/2 liten burk katrinplommonpure (hon blir lätt hård i magen)

Mellanmål gröt på 1 dl vatten

Middag samma som till lunch

Innan läggdags 150 ml ersättning.

Hon är pigg och glad och sover hela nätter. Så egentligen vet jag ju att det är tillräckligt men ändå känns det som att det är för lite.

Hur äter era 11 månaders??

• Svar på tråden vad och hur mycket äter era 11 månaders bebisar?
  • Enlängtan

Min snart 1-åring (har ätit likadant när hon var 11 mån) äter ungefär enligt följande:

Kl 8:30-9 frukost - 2 msk turkisk yoghurt blandad med drygt en burk fruktpure samt en halv smörgås (rostbröd) med osaltat smör på ibland även lite frukt också

Kl 10:30-11 Lunch - 1 burk matpuré och ca 1/2 burk fruktpure, ibland smakar hon även av vår mat

Kl 14 Mellis - kan vara småplättar/fruktpure/frukt/äggröra/majskrokar/smörgås/egen yoghurt (turkisk yoghurt+fruktpure) beroende på hur hon ätit till lunchen och när hon vaknar efter förmiddagsvilan.

Kl 17 Middag - ibland en stor burk (finns nog bara från 12 mån) eller en vanlig burk på ca 180 gram samt 1/2 burk fruktpure. Senare när vi äter middag smakar hon ofta från vår mat.

Kl 20:30 gröt på 1 dl vatten och 1/2-1 burk fruktpure

Matburkarna är från 8 mån upp till 12 mån, till alla måltider serveras vatten och ibland blir det även något extra mellis om hon verkar hungrig :)

• Elinmoller

Min 11-månaders äter ungefär såhär:

Frukost - Välling blandat med lite ersättning, ca 240 ml
    Lunch - En matburk (en mindre)
    Mellanmål - Frukt/yogurt/gröt + ersättning ca 200 ml
    Middag - En större burk mat
    Kvällsmål - Liite, lite gröt eller naturell yogurt + 200 ml ersättning

Sen äter hon ju sällan upp alla dessa portioner varje dag. Men jag tycker det låter som din bebis äter alldeles lagom, om hon växer som hon ska och är nöjd Glad

• Sarhja
    Elinmoller skrev 2015-03-30 21:10:00 följande:

Min 11-månaders äter ungefär såhär:

Frukost - Välling blandat med lite ersättning, ca 240 ml

Lunch - En matburk (en mindre)

Mellanmål - Frukt/yogurt/gröt + ersättning ca 200 ml

Middag - En större burk mat

Kvällsmål - Liite, lite gröt eller naturell yogurt + 200 ml ersättning

Sen äter hon ju sällan upp alla dessa portioner varje dag. Men jag tycker det låter som din bebis äter alldeles lagom, om hon växer som hon ska och är nöjd

Nej hon går inte upp superbra i vikt men inte katastrofdåligt heller. Hon är liten och äter väl inte så mycket pga att hennes lilla kropp inte behöver mera antar jag. Men det känns som att det är för lite ändå. 90 ml i ersättning till mellanmål, din dotter äter ju både mycket mer ersättning och frukt/yoghurt / gröt.

Hur reagerar din dotter på bitar i maten? Min dotter kan inte äta vissa 8 månaders burkar ex med potatistärningar i för då kväljer hon tills hon spyr. Ris och pasta går bättre.
  • Elinmoller

Okej :/ i början fick hon mycket kväljningar när det var bitar i maten, dessutom fick hon tänder först vid 10 månader och har ju därför inte mycket att tugga med. Men nu går det bättre, och speciellt om hon får plocka i sig maten själv.

• che71

min snart 1 åring äter tex. så här en vanlig dag:

frukost vid 7-730  gröt på 1 dl vatten+katrinplommonpure+ några bananskivor
    mellanmål vid 930-10 tiden  macka med smör o leverpastej (rostbröd utan kanter)
    + lite turkisk yogurt med katrinplommpure eller fruktsmoothie klämmis
    lunch vid 12  1 matburk 8 månaders+ tex några gurkbitar
    mellanmål på em vid 1430 tiden frukt (typ halvt päron eller äpplebitar+ majskrokar/ smörgåskex eller fruktklämmis eller yogurt)
    middag vid 1700  1 matburk 8 månaders eller hemlagat (typ fisk o potatis eller pasta o köttfärssås eller omelett o ½ avocado) + fruktpurè
    välling på 200 ml vatten vid 19-1930 tiden
    i övrigt dricker hon bara vatten

Svar på tråden vad och hur mycket äter era 11 månaders bebisar?