Dricka vanlig mjölk, 8½ månaders
Min dotter på 8½ månader ammas kväll-natt-tidig morgon, och äter ersättning och vanlig mat under dagen. Vi valde att fortsätta med ersättning nr. 1 istället för att gå över till nr. 2 vid 6 månader. Så här har hon ätit sedan hon var ca. 3 månader, förutom den vanliga maten som hon började äta från 4-5 månader i små portioner.
Nu har hon plötsligt börjat totalvägra ersättning i flaska. Detta började när hon var sjuk, plus fick sina två första tänder under en och samma helg. Sedan dess har hon inte velat ha flaskan längre. Vet inte om hon har/hade ont i munnen eller om hon inte gillar smaken längre eller vad det kan vara?
I ett desperat försök att försöka få i henne lite ersättning, eftersom hon fortfarande inte äter så pass stora och varierade portioner mat så att hon skulle få i sig all näring hon behöver på bara mat och lite amning(misstänker att jag inte har så jättestor mjölkproduktion längre), så gav vi henne vanlig röd mjölk blandat med 60 ml vatten och 2 skopor ersättning. Detta serverade vi kallt till hennes lunch och hon drack upp allt och verkade tycka om det. Sedan dess har vi provat flaska igen flera gånger men hon vill inte ha. Så vi har fortsatt ge vanlig mjölk blandad med ersättning, ca. 1 dl. totalt vid varje måltid.
Jag har sett på flera ställen att dem rekommenderar att man väntar med vanlig mjölk som dryck tills barnet är ca. 1 år, men är det för att den inte innehåller järn och andra viktiga ämnen som barnet behöver, så den ses som onödig, eller är det för att det kan vara rent utsagt farligt/dåligt för barnet att dricka mjölk?
Ska såklart ta upp detta med hennes barnmorska nästa gång vi ska dit om ca. 2 v, men vill inte ringa/gå dit bara för att fråga om hon kan dricka mjölk eller inte. Vi har inte märkt någon negativ reaktion på hennes mage eller henne i övrigt.
Tror ni vi kan fortsätta såhär eller ska man ta bort ersättningen totalt eller ta bort den vanliga mjölken och ge någonting annat? Skulle ersättning nr. 2 kunna vara ett alternativ? Smakar den som nr 1? Vi använder Nan. Hur har ni gjort när ni introducerat mjölk för era små? När gjorde ni det? Hur länge åt dem någon form av ersättning?
Jättetacksam för alla råd, erfarenheter och svar ni kan komma med! :)