• ullkofta

Bedrägeri. köpt klänning via FB

Har köpt en klänning via en grupp på tradera. Nu har personen jag köpt klänning av försvunnit men jag har ju hennes bankkontonummer. Jag måste väl kunna ta reda på vem personen är via bankkontonumret? (alltså jag ringer banken). Kan jag polisanmäla henne? Ingen stor summa (300 kr) men hon har ju sålt en vara i ett falskt namn och sedan tagit bort användaren?

Får banken lämna ut uppgifter? Kommer polisen att bry sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-28 20:10
    Oj jag menar facebook och inte tradera som jag skrivit

• Svar på tråden Bedrägeri. köpt klänning via FB
  • Heysoulsister

Menar du att du betalade men inte fått klänningen ? Ja du kan polis anmäla det självklart! Gör det så fort du kan och ta med bevis .

• Mascaraklumpar

Menar du Facebook?

• ullkofta
    Mascaraklumpar skrev 2015-03-28 20:03:48 följande:

Menar du Facebook?

ja precis
  • Mascaraklumpar
    ullkofta skrev 2015-03-28 20:06:40 följande:

ja precis

Ok, då förstår jag lite bättre. Antagligen kommer du aldrig få tillbaka pengarna, men jag tycker absolut att du ska polisanmäla det här i alla fall. Om banken lämnar ut uppgifterna vet jag inte, men du kan ju testa att ringa dem. Det är dock inte alls säkert att personen som står som ägare till kontot är den som tagit pengarna. Det är som jag förstått det rätt vanligt att folk (med tidigare fängelsestraff, skulder osv som inte har något att förlora) lånar ut sina konton till kriminella ligor.
  • Jasmin Karlsson
    ullkofta skrev 2015-03-28 19:49:30 följande:

Har köpt en klänning via en grupp på tradera. Nu har personen jag köpt klänning av försvunnit men jag har ju hennes bankkontonummer. Jag måste väl kunna ta reda på vem personen är via bankkontonumret? (alltså jag ringer banken). Kan jag polisanmäla henne? Ingen stor summa (300 kr) men hon har ju sålt en vara i ett falskt namn och sedan tagit bort användaren?

Får banken lämna ut uppgifter? Kommer polisen att bry sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-28 20:10
    Oj jag menar facebook och inte tradera som jag skrivit

Ja du kan polisanmäla. Banken får inte lämna ut personuppgifter men polisen kan begära ut det. Om personen eller kontot har många anmälningar på sig kan det leda till något, annars är din summa ganska liten i sig.
Svar på tråden Bedrägeri. köpt klänning via FB