• Mildamilda

Koagel i moderkaka

Jag fick mitt andra barn för tio dagar sedan. När de skulle titta på moderkakan sa de att där fanns ett stort koagel och att de var osäkra om en liten bit fanns kvar inuti eller inte, de sa att det kunde vara så att den "släppt lite". Googlat lite om moderkaksavlossning vilket verkar bara väldigt farligt för barnet. Jag hade ingen blödning! Förlossningen gick mycket snabbt cirka 3 timmar från onda värkar till han kom ut, fick hjälp med sugklocka då Ctg var patologiskt när krystvärkarna startade. Kan den snabba förlossningen bero på att moderkakan "var dålig"? Jag var superförkyld veckorna före, med kraftig hosta kan hostan ha skadat något? Tycker detta med moderkakan kändes väldigt otäckt så här efteråt när man börjar fundera lite... Hoppas jag kan få lite svar. Tack på förhand.

• Svar på tråden Koagel i moderkaka
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! det vanligt att det finns koagler i moderkakan. Skulle du haft en avlossning tidgare så ser det annorlunda ut på moderkakan och du hade haft en blödning. Den kan ha lossna en liten bit vid utdrivningsskedet och att det var därför kurvan var patologisk. Oroa dig inte

Svar på tråden Koagel i moderkaka