• Anonym (TS)

Finns det någon form av företag man kan driva med sjukersättning?

Jag har sjukersättning på 50 och jobbar 50, så jag är fullt sysselsatt. Grejen är att jag har en idé till ett projekt / ett företag som jag vill starta och jag skulle vilja komma igång. Det kommer inte kräva så mycket tid mer än i början, så jag tror att jag klarar det.

Finns det någon företagsform man kan ha med sjukersättning? Enskild firma går väl bort, men AB, kooperativ, handelsbolag. . . ?

Jag kan inte så mycket om företagande och frågar därför alla kunniga på FL om råd och hjälp.

• Svar på tråden Finns det någon form av företag man kan driva med sjukersättning?
  • Anonym (men!)

Kan du jobba och driva företag är du inte sjuk nog för att få sjukersättning

• Anonym (TS)
    Anonym (men!) skrev 2015-03-27 08:35:51 följande:

Kan du jobba och driva företag är du inte sjuk nog för att få sjukersättning

Den har jag ju redan och jag är ju dum om jag säger upp den om jag inte måste. Det kan ju finnas vägar runt problemet.
  • sportpappa
    Anonym (TS) skrev 2015-03-27 08:37:55 följande:
    Den har jag ju redan och jag är ju dum om jag säger upp den om jag inte måste. Det kan ju finnas vägar runt problemet.
    Så länge du inte kommer fakturera någon eller bli anlitad som företagare så behöver du inte ha något företag. Alla inköp kan du göra med privata pengar. Du enda du missar då är att få lyfta momsen. Det kan under vissa villkor sedan lyftas in i ett företag. Innan du börjar själva arbetet i företaget så är det bara förberedande inför en företagsstart.

När du sen börjar arbeta på riktigt och faktiskt säljer dina tjänster eller produkter så får du inte längre uppbära sjukersättning. Kolla även med din nuvarande arbetsgivare om du får driva en verksamhet vid sidan om. Du har också rätt till minst 6 månaders tjänstledighet från ditt nuvarande arbete för att starta eget (under vissa villkor). Då skulle du kunna driva eget till 50% och få sjukersättning till 50% så länge det inte anses att du faktiskt kan jobba ännu mer i ditt nya företag eftersom du gör andra saker där.
  • Anonym (TS)
    sportpappa skrev 2015-03-27 08:52:48 följande:
    Så länge du inte kommer fakturera någon eller bli anlitad som företagare så behöver du inte ha något företag. Alla inköp kan du göra med privata pengar. Du enda du missar då är att få lyfta momsen. Det kan under vissa villkor sedan lyftas in i ett företag. Innan du börjar själva arbetet i företaget så är det bara förberedande inför en företagsstart.

När du sen börjar arbeta på riktigt och faktiskt säljer dina tjänster eller produkter så får du inte längre uppbära sjukersättning. Kolla även med din nuvarande arbetsgivare om du får driva en verksamhet vid sidan om. Du har också rätt till minst 6 månaders tjänstledighet från ditt nuvarande arbete för att starta eget (under vissa villkor). Då skulle du kunna driva eget till 50% och få sjukersättning till 50% så länge det inte anses att du faktiskt kan jobba ännu mer i ditt nya företag eftersom du gör andra saker där.
    Tack så mycket för svar! Nu känner jag att det finns en möjlighet ändå. Grejen är att företaget jag vill starta (en Internetgrej) nog aldrig kommer att dra in så mycket pengar, bara så att det täcker omkostnaderna. Jag vill mest göra det här för att det skulle berika mitt liv och kanske även andras!
  • sportpappa
    Anonym (TS) skrev 2015-03-27 08:58:57 följande:
    Tack så mycket för svar! Nu känner jag att det finns en möjlighet ändå. Grejen är att företaget jag vill starta (en Internetgrej) nog aldrig kommer att dra in så mycket pengar, bara så att det täcker omkostnaderna. Jag vill mest göra det här för att det skulle berika mitt liv och kanske även andras!
    Tänk på att pengar är inte avgörande för om det räknas som ett arbete eller inte. Det är arbetsinsatsen som avgör.
    Titta på om en hobbyverksamhet kan vara något för dig. Det kanske kan vara en start innan/om det blir ett företag. Det finns en liten gråzon där om det räknas som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet så prata gärna med Skatteverket om det så kan de ge dig råd.
  • Anonym (TS)
    sportpappa skrev 2015-03-27 09:55:47 följande:
    Tänk på att pengar är inte avgörande för om det räknas som ett arbete eller inte. Det är arbetsinsatsen som avgör.
    Titta på om en hobbyverksamhet kan vara något för dig. Det kanske kan vara en start innan/om det blir ett företag. Det finns en liten gråzon där om det räknas som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet så prata gärna med Skatteverket om det så kan de ge dig råd.
    Det ska jag titta närmare på, tack! Det är ju mer som en hobbygrej, men förhoppningsvis får jag tillbaka det jag satsat (att köpa en sida är ju inte gratis). Har ingen aning om hur mycket arbete som kommer att krävas och det är kanske lite därför jag inte vill säga upp sjukersättningen. Jag menar, om det krävs för mycket och jag inte orkar så måste jag ju kunna gå tillbaka.
  • sportpappa
    Anonym (TS) skrev 2015-03-27 10:07:00 följande:
    Det ska jag titta närmare på, tack! Det är ju mer som en hobbygrej, men förhoppningsvis får jag tillbaka det jag satsat (att köpa en sida är ju inte gratis). Har ingen aning om hur mycket arbete som kommer att krävas och det är kanske lite därför jag inte vill säga upp sjukersättningen. Jag menar, om det krävs för mycket och jag inte orkar så måste jag ju kunna gå tillbaka.
    Webbsidor är idag så gott som gratis. För några hundra kronor per år har du en webbplats och domän. Släng upp Wordpress så har du grunden. Wordpress är gratis. Butikslösningar finns också gratis om du vill sälja något.
    Om du sen ska göra avancerade specialfunktioner på din sida så kan det kosta en hel del mer om det inte redan finns plugins färdiga i Wordpress.
    Se till att kontakta någon duktig programmerare som kan ge dig råd om hur du kan lösa det du vill göra.
  • Anonym (TS)
    sportpappa skrev 2015-03-27 10:12:34 följande:
    Webbsidor är idag så gott som gratis. För några hundra kronor per år har du en webbplats och domän. Släng upp Wordpress så har du grunden. Wordpress är gratis. Butikslösningar finns också gratis om du vill sälja något.
    Om du sen ska göra avancerade specialfunktioner på din sida så kan det kosta en hel del mer om det inte redan finns plugins färdiga i Wordpress.
    Se till att kontakta någon duktig programmerare som kan ge dig råd om hur du kan lösa det du vill göra.
    Jag är ganska duktig på Wordpress och bloggande, men det här är en större grej.  Jag har läst om priser på allt mellan 5000 - 200 000 för en sådan sida som jag vill göra. Men man måste ju börja någonstans, så jag tar så klart något litet till att börja med.

Grejen är att jag vill ju att den ska växa och bli fin vartefter och då måste man ta in pengar för att kunna expandera. Det är där det skiter sig. Har jag företag gnäller FK, tar jag det via Frilans Finans står jag som anställd och då gnäller de också. Tar jag emot pengarna privat gnäller de högst av allt.

Ett tag snuddade jag vid tanken att skriva hela skiten på någon annan, men det skulle väl bara komma tillbaka och bita mig i röven (med min otur hittills i livet, menar jag) så det törs jag inte.
  • Anonym (blä)

Här kämpar jag som är svårt sjuk för att få sjukersättning. Och så försöker du utnyttja systemet med att starta ett eget företag samtidigt som du ska behålla din sjukersättning. Blä säger jag till sådant. Du ska enbart vara glad och tacksam att du har fått sjukersättning. Funderar du på att starta företag kan du inte vara så sjuk. Eller hur?
    Kan du sköta ett företag så kan du jobba. Även om det inte skulle ta så mycket av din tid. Så får du gå ner till tex 25%.  Så du gör rätt för dig. Finns fall där de som tex bloggar mist sin sjukersättning.

• Anonym (TS)
    Anonym (blä) skrev 2015-03-27 10:23:30 följande:

Här kämpar jag som är svårt sjuk för att få sjukersättning. Och så försöker du utnyttja systemet med att starta ett eget företag samtidigt som du ska behålla din sjukersättning. Blä säger jag till sådant. Du ska enbart vara glad och tacksam att du har fått sjukersättning. Funderar du på att starta företag kan du inte vara så sjuk. Eller hur?
    Kan du sköta ett företag så kan du jobba. Även om det inte skulle ta så mycket av din tid. Så får du gå ner till tex 25%.  Så du gör rätt för dig. Finns fall där de som tex bloggar mist sin sjukersättning.

Jag har funderat på att gå ner på 25%, men samtidigt är jag rädd att misslyckas. Vad gör jag då, liksom?

Jag fick min sjukersättning väldigt lätt, kanske lite för lätt. Det var läkaren som sa att "90% av alla med din diagnos har 100% sjukersättning. Du kanske skulle fundera på att söka på deltid i alla fall eftersom det inte gynnar ditt mående att jobba 100%". Så gjorde jag det och fick den. Det är m a o statistik och fördomar som egentligen ligger bakom min sjukersättning + min egen rädsla för att läkaren skulle ha rätt och att jag inte skulle klara 100% utan att bli sjukare. (Jag jobbade 100 innan och det var då jag insjuknade från början).

Nu har jag dock alltmer börjat tvivla. På diagnosen, på läkaren och på alltihop. Jag VILL försöka, men jag vet inte om jag TÖRS.
  • Anonym (blä)
    Anonym (TS) skrev 2015-03-27 10:34:53 följande:
    Jag har funderat på att gå ner på 25%, men samtidigt är jag rädd att misslyckas. Vad gör jag då, liksom?

Jag fick min sjukersättning väldigt lätt, kanske lite för lätt. Det var läkaren som sa att "90% av alla med din diagnos har 100% sjukersättning. Du kanske skulle fundera på att söka på deltid i alla fall eftersom det inte gynnar ditt mående att jobba 100%". Så gjorde jag det och fick den. Det är m a o statistik och fördomar som egentligen ligger bakom min sjukersättning + min egen rädsla för att läkaren skulle ha rätt och att jag inte skulle klara 100% utan att bli sjukare. (Jag jobbade 100 innan och det var då jag insjuknade från början).

Nu har jag dock alltmer börjat tvivla. På diagnosen, på läkaren och på alltihop. Jag VILL försöka, men jag vet inte om jag TÖRS.
    Vad har du för diagnos då? Är mycket nyfiken.
  • Anonym (blä)

Blir man bättre i sin sjukdom så ska man uppge det till sin läkare. Och till försäkringskassan. Annars är det bedrägeri.

• Anonym (TS)
    Anonym (blä) skrev 2015-03-27 10:37:53 följande:
    Vad har du för diagnos då? Är mycket nyfiken.
    Anonym (blä) skrev 2015-03-27 10:39:50 följande:

Blir man bättre i sin sjukdom så ska man uppge det till sin läkare. Och till försäkringskassan. Annars är det bedrägeri.

Jag har diagnosen schizofreni, men jag har inte haft någon aktivt skov på 6 år (med mediciner). Bara "småsymtom" som jag vant mig vid och lärt mig hantera. Som att jag ser personer röra sig runt mig, jag hör knackningar och så.

Dock har jag ibland hamnat i tillstånd som är psykosnära och det är det som gör att jag är lite rädd ändå. Lever jag hela tiden på psykosens kant som läkarna säger, eller ska jag känna i magen hur JAG känner att jag mår? Det är svårt.

Tyvärr kan man med min problematik inte bara ringa Kassan och säga "läkaren har fel, jag är inte sjuk" för då tar de det bara som att "jaja, hon säger det ja, men det är ju ändå schizofreni det handlar om så hon saknar väl bara sjukdomsinsikt. Bäst att lägga in henne. Det är en otroligt stigmatiserad och komplicerad diagnos och det är inte lätt att veta hur man ska göra alla gånger. Samtidigt lever man ju bara en gång. . . kanske ska satsa och se om det bär eller brister.

• Anonym (TS)

Men om vi skiter i min diagnos en stund så skulle det vara skönt att bolla företagstankar lite. Undrar om man får gå in i ett kooperativ. Eller om man kan dra ner sjukersättningen till 25% och ha företaget på de 25 som är kvar. Tänkte om Kassan tycker att det låter orimlgt att företaget bara drivs på 25%.

Mycket att tänka på!

• brorsan75

va det dummaste jag hört man behöver väl fasen inte vara FRISK för att ha eget När man har eget företag kan man långsamt i sin takt jobba och varför mista sin enda säkerhet ska man hamna på GATAN om man inte orkar eller tjänar till hyran menar du Vet fan inte vem som är blåstast du eller FK!
  • Anonym (blä)
    brorsan75 skrev 2016-01-21 20:18:32 följande:

va det dummaste jag hört man behöver väl fasen inte vara FRISK för att ha eget När man har eget företag kan man långsamt i sin takt jobba och varför mista sin enda säkerhet ska man hamna på GATAN om man inte orkar eller tjänar till hyran menar du Vet fan inte vem som är blåstast du eller FK!

Det kallas bidragsfusk. Kan man jobba. Ska man inget bidrag ha. Det är för att det är så många som fuskat. Som det i stort sett är omöjligt att få sjukersättning idag. När man är svårt sjuk. Jag vet. Är svårt sjuk o får ingen sjukersättning.
  • UngweLianti

Hmmz, Trollar mycket? Om du nu kämpar så hårt, varför uppvisar du då 0 förmåga att ha förståelse för andras situation?

Själv har jag blivit stämplad med Permanent sjukersättning. "klarade" varken grundskolan eller gymnasiet pga fruktansvärt mycket frånvaro. Försökte igen 4 år senare (2000-2001) att gå komvux och ordna till detta, vilket också misslyckades. Sen har livet gått ungefär i de banorna. Jag är nu 37, har använt 57 av mina 80 (enligt dom, men ska eg. va 120) veckor i Gymnasienivå från CSN. Jag har Basbeloppet i Sjukersättning, vilket är helt ok för mig, klarar mig bra och känner inte något större behov att ha massa mer pengar.

Problemet är att jag fått på mig en stor skuld som gör att jag förlorar ca 2000kr/mån sedan ett par månader tillbaks (då beslutades detta alltså) Jag har I samband med vissa händelser i livet nu vid 37 års ålder börjat ta tag i diverse spöken från mitt tidigare liv. Försöka få till en förändring, och företag är något jag funderat på.

Kan arbeta fulltid är jag helt övertygad om att jag inte skulle klara, har jobbat 3 månader totalt hela mitt liv (riktigt arbete) Halvtid tror jag knapt heller, men sporadiskt då och då någon timme här å där är något som KANSKE skulle fungera, åtminstone till en början.

Att ta steget dit däremot, å riskera hela min sjukersättning är väldigt motsträvande, eftersom hela livet varit fullt av misslyckanden, varenda lilla enstaka pryl/sak/förteelse jag gjort allt för att klara har gått i avgrunden.

Så sitter du där och klagar, påstår själv att du kämpar. Du vet nog inte ens vad kämpa innebär tolkar jag det som, Tragiskt med människor som håller på å gormar som dig faktiskt.

Sen att människor som mig lever på skattebetalarnas pengar som faktiskt vill försöka ta sig ut ur sin ruttna situation. Ofta utan vänner eller någon social kontakt öht ska besudlas med sånt fruktansvärd avsky är ju ännu vidrigare på nåt sätt.

Borde väl snarare uppmuntras, Jag är säker på att de flesta som har sjukersättning, framförallt Permanent som vill ta sig ur situationen INTE har "tjäna sjuka summor pengar samtidigt som man får bidrag" på tankarna, utan snarare vill ha säkerheten tills dess att man är säker på att det man försöker sig på är hållbart och sedan går att försörja sig på UTAN bidrag.

Pucko!

Diagnoser

Asperger
    ADHD
    Dystemi

• oOOo  oOOo
    UngweLianti skrev 2017-04-11 14:57:23 följande:

Hmmz, Trollar mycket? Om du nu kämpar så hårt, varför uppvisar du då 0 förmåga att ha förståelse för andras situation?

Vederbörande kanske bara är inne i ett nytt skov? Kanske passande att en schizofren har två 50% jobb.
Svar på tråden Finns det någon form av företag man kan driva med sjukersättning?