• Miss anonym

Blommor och bin!

Jag är en såkallad bonusmamma till en 8 åring och en 5 åring.

I dag kom frågan om hur blir barn till från 8 åringen. Lyckades finta bort 8 åringen med vi tar det ikväll när bara du och jag är vakna för att köpa lite tid.

Sambon (pappan) är bortrest annars hade han fått tagit det, och mamman har kört och kör stenhårt på rosa fluffiga moln och storken när det kommer till den frågan.

Jag vet att det inte är min rätt att kliva in och ändra något.

Men barnet är 8 år och inte dum, inte chans att han köper den förklaringen.

Sen tänker jag lite på risken om dom börjar prata om det i skolan också, han kommer ju bli utskrattad.

Vad säger man?

Hur gamla var era när ni på en bra nivå för barn förklarade blommor och bin?

• Svar på tråden Blommor och bin!
  • LaLola

5-6 år kanske min äldsta var.
    Min yngsta på 6 år har inte frågat ännu men det kommer nog snart.

Det är ju bara att berätta om ägg o spermier o hur det går till.
    Ingen big deal.

• Dixie

mina barn fick syskon när de var 4 och 6 år - så den diskussionen kom då! 

• Fjäril kär

avdramatiserat om ägg och spermier och så förklarar man rent teoretiskt hur det går till. 

Barn är ofta klokare än man tror och drar egna slutsatser.  Du kan vara lugn för att dom inte köper rosa fluffiga moln och storkar. 

• Moolie

4 och 5.

Jag tog det gradvis. Dvs inte allt på en och samma gång. Visade först ultraljudsbilder och det gick nästan två veckor innan nästa fundering.

Så nu, fyra år senare, vet de att bindor inte heter blöjor. Vad mens är. Att bebisen först bor i pappas pungkulor. Att vi kvinnor har ägg, precis som alla däggdjur bär vi våra bebisar i magen/livmodern. Bebisen måste komma ut och mammorna har aldrig haft så ont.

Men som sagt har det tagit fyra år att komma hit.

Svar på tråden Blommor och bin!