• Anonym (Ledsen)

Får inte ledigt från skolan för begravning dagen efter 30 mil bort

Hej,

På lördag förmiddag begravs min farmor. Bad skolan om dispens från ett obligatoriskt seminarium som är dagen före, dels för att jag vill åka upp till min familj (30 mil härifrån) tidigare och dels för att jag inte orkar förbereda mig och hålla fokus med tanke på begravningen som är dagen efter.

Fick till svar att "tyvärr ger vi inte dispens". 

1). Har jag inte rätt till att vara ledig? 
    2.) Hur kan man vara så hjärtlös? jag ska gå på mitt livs jobbigaste begravning dagen efter och pallar inte vara med.

• Svar på tråden Får inte ledigt från skolan för begravning dagen efter 30 mil bort
  • Almina

Vad går du för utbildning? Vad händer om du Inte går?

• Lena

För begravningen och nödvändig restid bör du få ledigt. Det hade du fått om du hade jobbat.

Mår du för dåligt innan dess är det sjukskrivning.

• Anonym (Ledsen)
    Almina skrev 2015-03-25 16:11:09 följande:

Vad går du för utbildning? Vad händer om du Inte går?

Juristprogrammet. Obligatoriet blir ej uppfyllt = jag får ej göra tentan, dvs måste läsa om kursen i höst, blir då av med studiemedlet.
  • Anonym (Ledsen)
    Lena skrev 2015-03-25 16:14:22 följande:

För begravningen och nödvändig restid bör du få ledigt. Det hade du fått om du hade jobbat.

Mår du för dåligt innan dess är det sjukskrivning.

Läste att man i vissa fall har rätt till 10 dagars frånvaro vid dödsfall och begravning av närstående. Nu handlar det om dagen innan. Förstår ingenting.
  • Kjell2

Prata med studentkåren eller motsvarande.
    Erbjud dig att göra någon kompleteringsuppgift
    I nödfall blir det väl att ta dig dit på fredagkvällen. Inte roligt men görbart.

• Anonym (Ledsen)
    Lena skrev 2015-03-25 16:32:31 följande:

Begär omprövning av beslutet.

Har gjort det nu, eller i vart fall begärt skäl till varför man gör så här. Tänker ta det vidare, tycker det är skandal.
  • Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2015-03-25 16:37:22 följande:

Prata med studentkåren eller motsvarande.
    Erbjud dig att göra någon kompleteringsuppgift
    I nödfall blir det väl att ta dig dit på fredagkvällen. Inte roligt men görbart.

Ja, jag har skrivit tillbaka så får vi se vad svaret blir. Kan gärna tänka mig en kompletteringsuppgift.
  • Anonym (oo)

Men det måste väl i all sin dar finnas en möjlighet att komplettera om man missar ett seminarium. Man kan vara sjuk eller inblandad i en trafikolycka eller......... Är ju helt vansinnigt om man då skulle behöva gå om en hel kurs.

Har du frågat om du kan komplettera det missade seminariet senare? inte bara om du kan få dispens att slippa det.

• IsDimma

Äh, vad är det för dumheter! Jag som jobbar har ju inga problem att få ledigt för begravning. Jag var ledig torsdag och fredag förra veckan för begravning av min farmor. Begravningen var på fredagen och begravningen var 65 mil härifrån så jag behövde ju en dag på mig att åka också. Liksom du behöver.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (oo) skrev 2015-03-25 17:00:29 följande:

Men det måste väl i all sin dar finnas en möjlighet att komplettera om man missar ett seminarium. Man kan vara sjuk eller inblandad i en trafikolycka eller......... Är ju helt vansinnigt om man då skulle behöva gå om en hel kurs.

Har du frågat om du kan komplettera det missade seminariet senare? inte bara om du kan få dispens att slippa det.

Håller fullkomligt med dig. De gjorde det tydligt inför kursstarten att gällande obligatorier så meddelar man inte dispens, jag trodde dock naturligtvis att det fanns undantag såsom dödsfall, begravning osv. 

Ja jag har sänt iväg frågan igen.
  • Anonym (Ledsen)
    IsDimma skrev 2015-03-25 17:05:03 följande:

Äh, vad är det för dumheter! Jag som jobbar har ju inga problem att få ledigt för begravning. Jag var ledig torsdag och fredag förra veckan för begravning av min farmor. Begravningen var på fredagen och begravningen var 65 mil härifrån så jag behövde ju en dag på mig att åka också. Liksom du behöver.

Ja alltså för mig är det helt meningslöst att gå på seminariet då mina tankar är på helt annat håll redan nu så fattar inte ens vad det ska vara bra för.
  • Unis

Om det blir omöjligt att ordna ledigt, åk dit på fredag efm direkt efter skolan.

A Sky Full of Stars. I think I see you.....
  • aleydis

Jag pluggar på KArolinska institutet, där gäller tyvärr devisen att man ska aldrig fråga först- man ska bara åka och sen i efterhand löser det sig oftast om man säger att man varit sjuk. De bör erbjuda restrillfällen för obligatoriska moment, dock har vi oxå haft kurser då man får vänta till nästa gång kursen går, men tentan har man fått skriva ändå.

Men nästa gång, fråga inte utan sjukanmäl dig samma dag. Är du säker på att du i te kan lämna in skriftlig uppgift istället?

• Anonym (Ledsen)
    aleydis skrev 2015-03-25 18:08:17 följande:

Jag pluggar på KArolinska institutet, där gäller tyvärr devisen att man ska aldrig fråga först- man ska bara åka och sen i efterhand löser det sig oftast om man säger att man varit sjuk. De bör erbjuda restrillfällen för obligatoriska moment, dock har vi oxå haft kurser då man får vänta till nästa gång kursen går, men tentan har man fått skriva ändå.

Men nästa gång, fråga inte utan sjukanmäl dig samma dag. Är du säker på att du i te kan lämna in skriftlig uppgift istället?

Ja fast på den här kursen har inte ens sjukanmälan var ett giltigt förfall vid vissa moment så vet inte om det hade hjälpt. Håller med dig, vid obligatoriska moment borde de erbjuda resttillfällen eller att man åtminstone kan få komplettera.
  • IsDimma
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-25 18:59:23 följande:
    Ja fast på den här kursen har inte ens sjukanmälan var ett giltigt förfall vid vissa moment så vet inte om det hade hjälpt. Håller med dig, vid obligatoriska moment borde de erbjuda resttillfällen eller att man åtminstone kan få komplettera.
    Det stör mg enormt. Nästan så pass att jag hoppas att någon går dit med magsjuka och kräks på läraren
  • Anonym (Ledsen)
    IsDimma skrev 2015-03-25 20:23:18 följande:
    Det stör mg enormt. Nästan så pass att jag hoppas att någon går dit med magsjuka och kräks på läraren
    Mig med, just nu känner jag mig mest kränkt och ledsen att jag inte ens får sörja ifred med min familj dagen innan begravningen.
  • Inte jag

Jag fick ledigt från ett seminarium på lärarprogrammet en gång och fick skriva en komplettering. Visst det är inte samma program men tycker ändå att du borde få ledigt. Det är ju ändå 30 mil bort och är din farmor. Min faster fick knappt ledigt från af för att gå på sin pappas begravning bara för att det inte var något viktigt. Men hon fick till slut

• Anonym (K)

Under min utbildning gjorde jag praktik i ett land i mellanöstern, då min farmor gick bort. Det var aldrig några problem med ledighet - varken från arbetsplatsen eller från handledaren. Trots att ledigheten överskred vad som i kursplanen sågs som "godkänt bortfall".

Så jo, låter jättekonstigt och väldigt hjärtlöst. Särskilt när det är väldigt hårt reglerat i alla kollektivavtal på arbetsplatser, att en får ledigt i anslutning till dödsfall av nära anhörig (dit farmor räknas).

Svar på tråden Får inte ledigt från skolan för begravning dagen efter 30 mil bort