• nanna100

Introducera smörgåsrån, när och hur?

Tänkte bara höra när ni började introducera smörgåsrån till era bebisar och hur ni gjorde det? Gav ni dem en bit så att de själva kunde Hålla i det eller gav ni dem småbitar i munnen? Är så rädd att min dotter ska sätta i halsen (första barnet så är lite nojjig ;) )

Var på BVC i veckan på 4 månaders kontroll och då sa min BVC sköterska att jag gärna får börja introducera lite rån om hon verkar vara nyfiken på mat när vi sitter och äter och nyfiken är hon :)

• Svar på tråden Introducera smörgåsrån, när och hur?
  • Soffan

Tror vi började med hela rånet så det lilla som lossnade då han sög på rånet var ju redan blött och geggigt (=inget som fastnar i halsen)

samma med frukt, han fick hela frukten för det lilla han naggade bort var ju som mos och kunde därför inte fastna i halsen.

• Natulcien

Till en 4 månaders skulle jag inte ge rån.
    Vi gav väl sonen rån när han var runt 7 månader, tror jag. Då kan ju barnet hantera det själv och äta. Han fick väl ett halvt och sög/bet på vill jag minnas.

Varför ska du ge den lilla rån? Verkar konstigt. En 4 månaders behöver inte börja äta fast föda alls egentligen. Men om man väldigt gärna vill ge barnet fast föda så räcker det för en så liten att hen får slicka lite på ett finger för att få smak på mat.

• Duckan

Vi körde på "gamla skolan" och började med gröt redan vid 4 mån och sen lite mat på det vid 5 mån, men rån var hon nog 6 mån innan hon fick börja suga på.

• Soffan
    Natulcien skrev 2015-03-25 09:44:09 följande:

Till en 4 månaders skulle jag inte ge rån.

Vi gav väl sonen rån när han var runt 7 månader, tror jag. Då kan ju barnet hantera det själv och äta. Han fick väl ett halvt och sög/bet på vill jag minnas.

Varför ska du ge den lilla rån? Verkar konstigt. En 4 månaders behöver inte börja äta fast föda alls egentligen. Men om man väldigt gärna vill ge barnet fast föda så räcker det för en så liten att hen får slicka lite på ett finger för att få smak på mat.

Det är för att introducera gluten som de rekommenderar att man ger rån, om än uppblött i bröstmjölk.

De säger att risken för glutenallergi minskar om man introducerar gluten i tidig ålder.

Min 4 månaders hade börjat få tänder så för oss var det inte 'konstigt' alls.

Alla gör olika och olika saker passar olika bra på olika barn.
  • FrökenFlora

Vill bara säga att det inte stämmer att det skulle minska risken för glutenallergi ju tidigare man introducerar det. Nyare och mer giltiga studier (till skillnad från livsmedelsverkets gamla enkätundersökning) har visat att det snarare är tvärtom, att ju senare och ju mindre man ger spädbarn/barnet gluten, desto bättre och mindre risk att bli intolerant. Man har också avfärdat att amning under introduktionen skulle skydda mot glutenintolerans. 

Jag tycker synd om alla små barn vars mag- och tarmsystem utsätts för gluten som är så skadligt, baserat på gamla felaktiga rekommendationer. SLV kommer att ändra rekommendationerna, men det kommer säkert att ta tid.

Barnläkaren Emma Adlercreutz har skrivit en doktorsavhandling om gluten och typ 1 diabetes, som visar att kosten har stor betydelse för att utveckla diabetes och andra autoimmuna sjukdomar, och att orsaken inte har genetiska förklaringar i samma utsträckning som vi tidigare trott. Den nya forskningen visar att vår glutenrika kost här i Sverige förvärrar problemen med dessa sjukdomar, bland annat inflammatoriska tarmsjukdomar, diabetes, astma och reumatism, och att svenska barn oftare drabbas av dubbeldiagnosen diabetes typ 1 och glutenintolerans än i andra länder. 

Emma och andra forskare är överens om att människan inte är skapt för att äta gluten. Glutenpartiklar är mycket stora och våra magenzymer kan inte spjälka dem. 
  • Maddi

Vi gav inte rån förrän vid 8 månader. Däremot för att introducera gluten tog jag vitt bröd i väldigt små bitar, vilket har funkat bra för oss.

• nozpa

Mina barn har fått sutta själva. Har en 5 månaders nu som "bara" fått päron, banan och gröt. Rån har mina aldrig direkt varit förtjusta i. Visst, dom har testat. Men mjukt vitt bröd har varit enklare för dom.
    Tycker du kan låta bebisen testa själv med stor bit. Dom dregglar liksom ihop det. Så det är inga stora bitar som fastnar i halsen. 

• Natulcien
    Soffan skrev 2015-03-25 09:54:14 följande:
    Det är för att introducera gluten som de rekommenderar att man ger rån, om än uppblött i bröstmjölk.

De säger att risken för glutenallergi minskar om man introducerar gluten i tidig ålder.

Min 4 månaders hade börjat få tänder så för oss var det inte 'konstigt' alls.

Alla gör olika och olika saker passar olika bra på olika barn.
    Så länge man ammar kan man ju introducera gluten när som helst medan man fortfarande ammar. Jag ammade i 11 månader, så vi introducerade gluten vid 7 månaders ålder. Det var skönt att slippa stressa med det. Ammar man inte så rekommenderas ju att det sker någon gång mellan 4-6 månader. Men gluten finns ju i så mycket; gröt, pasta etc. Måste inte vara smörgåsrån.
    Självklart gör alla som de vill. Jag skrev bara att jag skulle inte ge rån till en 4 månader gammal bebis.
  • Natulcien
    FrökenFlora skrev 2015-03-25 11:09:57 följande:

Vill bara säga att det inte stämmer att det skulle minska risken för glutenallergi ju tidigare man introducerar det. Nyare och mer giltiga studier (till skillnad från livsmedelsverkets gamla enkätundersökning) har visat att det snarare är tvärtom, att ju senare och ju mindre man ger spädbarn/barnet gluten, desto bättre och mindre risk att bli intolerant. Man har också avfärdat att amning under introduktionen skulle skydda mot glutenintolerans. 

Jag tycker synd om alla små barn vars mag- och tarmsystem utsätts för gluten som är så skadligt, baserat på gamla felaktiga rekommendationer. SLV kommer att ändra rekommendationerna, men det kommer säkert att ta tid.

Barnläkaren Emma Adlercreutz har skrivit en doktorsavhandling om gluten och typ 1 diabetes, som visar att kosten har stor betydelse för att utveckla diabetes och andra autoimmuna sjukdomar, och att orsaken inte har genetiska förklaringar i samma utsträckning som vi tidigare trott. Den nya forskningen visar att vår glutenrika kost här i Sverige förvärrar problemen med dessa sjukdomar, bland annat inflammatoriska tarmsjukdomar, diabetes, astma och reumatism, och att svenska barn oftare drabbas av dubbeldiagnosen diabetes typ 1 och glutenintolerans än i andra länder. 

Emma och andra forskare är överens om att människan inte är skapt för att äta gluten. Glutenpartiklar är mycket stora och våra magenzymer kan inte spjälka dem. 
    Intressant det där med att amning under introduktionen inte skulle göra nytta! Länka gärna till undersökningen! Glad

För övrigt är det väl allmänt känt att överdosering av gluten kan leda till intolerans? Man kopplar ju t.ex. ihop mängden glutenintoleranta i Sverige till de enorma mängder välling många häller i sina barn.
    Som sagt, jag skulle inte börja mata ett 4 månader gammalt spädbarn med rån.

• Dasha
    Natulcien skrev 2015-03-25 18:13:28 följande:
     Man kopplar ju t.ex. ihop mängden glutenintoleranta i Sverige till de enorma mängder välling många häller i sina barn.
    precis det tänkte jag också!

jag fick förresten samma råd på bvc när bebisen var 4 mån
    nanna100 skrev 2015-03-25 09:07:25 följande:

Var på BVC i veckan på 4 månaders kontroll och då sa min BVC sköterska att jag gärna får börja introducera lite rån

i deras egna bok är det en bebis på foto som håller i en lång stor bit rån och suger på den. men sköterskan sa att de kan sätta i halsen så bäst med små bitar.

jag provade med småbitar vid 4 mån, han gillade inte alls.

provade med stora bitar vid 5 mån, han gillade men varje gång blev huden runt munnen full av skrapor från rånet.

nu är han 6,5 mån, snart ska vi nog prova igen.

annars finns ju gluten i gröt, bröd och mycket annat.
  • nozpa
    Dasha skrev 2015-03-25 18:25:41 följande:
    precis det tänkte jag också!

jag fick förresten samma råd på bvc när bebisen var 4 mån
    nanna100 skrev 2015-03-25 09:07:25 följande:

Var på BVC i veckan på 4 månaders kontroll och då sa min BVC sköterska att jag gärna får börja introducera lite rån

i deras egna bok är det en bebis på foto som håller i en lång stor bit rån och suger på den. men sköterskan sa att de kan sätta i halsen så bäst med små bitar.

jag provade med småbitar vid 4 mån, han gillade inte alls.

provade med stora bitar vid 5 mån, han gillade men varje gång blev huden runt munnen full av skrapor från rånet.

nu är han 6,5 mån, snart ska vi nog prova igen.

annars finns ju gluten i gröt, bröd och mycket annat.
    Ja dom är ju vassa. Finns mycket annat att ge ist för just rån.
  • Koala

Jag bröt av ganska små bitar rån och doppade hastigt i ett vattenglas, innan sonen fick äta dem. Då blev bitarna mjuka och lätta att äta.

• minerva123
    Koala skrev 2015-03-25 19:46:47 följande:

Jag bröt av ganska små bitar rån och doppade hastigt i ett vattenglas, innan sonen fick äta dem. Då blev bitarna mjuka och lätta att äta.

Så gjorde jag också!
  • FrökenFlora
    Natulcien skrev 2015-03-25 18:13:28 följande:
    Intressant det där med att amning under introduktionen inte skulle göra nytta! Länka gärna till undersökningen! Glad

För övrigt är det väl allmänt känt att överdosering av gluten kan leda till intolerans? Man kopplar ju t.ex. ihop mängden glutenintoleranta i Sverige till de enorma mängder välling många häller i sina barn.
    Som sagt, jag skulle inte börja mata ett 4 månader gammalt spädbarn med rån.
    Här länkar jag till kostdoktorns hemsida som i sin tur länkar direkt till studierna gjorda i den vetenskapliga tidsskriften "New england journal of medicine". Det står också intressant om det där att vi häller i spädbarn välling etc. Glad

www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

För er som inte orkar följa länken;
    "I en kommentar till studierna menar tidskriften att det nu blir svårt för någon att fortsätta ge råd om tidig gluten ? det verkar helt enkelt fel. Rådet att introducera gluten under amning verkar också felaktigt ? inte heller detta ser man några tecken till nytta av.
    Bakgrund: tidig gluten gav epidemi av glutenintolerans
    Det finns en sorglig bakgrund till historien. På 80-talet började man i Sverige att ge råd som innebar att man introducerade betydligt större mängder gluten via välling till spädbarn. Resultatet blev en fullständigt katastrofal ökning av glutenintolerans och man backade då något, till dagens råd.
    De nya studierna visar dock att man inte har backat tillräckligt ännu.
    Sammanfattning: Mer gluten, mer glutenintolerans.
    Resultaten från dessa första studier där man testat tidig glutenintroduktion är tydliga: det hjälperinte. Istället tyder allt på att Livsmedelsverkets råd istället gör skada. Föräldrar som följer råden om att tidigt ge gluten ökar risken för att få glutenintoleranta barn! Råden måste alltså ändras snarast, allt annat vore fullständigt ansvarslöst.
    När och hur ska då föräldrar introducera gluten till sina barn för att undvika glutenintolerans? Att döma av den bästa vetenskapen vi har så kan det enkla svaret vara detta:
    Ju mindre gluten desto bättre och ju senare gluten desto bättre.
  • FrökenFlora

Jag tycker det är konstigt att vi har normaliserat detta med att truga i små barn mat som är så skadlig att det behövs en försiktig introduktion och till och med skydd av amning, för att tillvänja kroppen ämnet utan att den slår bakut.

Det känns som att det nuförtiden finns tillräcklig data på att gluten skadar allas tarmludd, inte bara intolerantas, och att detta på sikt alltid leder till skadad och mer eller mindre läckande tarm, dvs. att giftiga partiklar från maten läcker ut i kroppen och orsakar skada i form av all möjlig ohälsa genom att immunförsvaret blir förvirrat/överaktivt/ur balans och attackerar våra organ som exempelvis bukspottkörteln (leder då till diabetes) eller sköldkörteln.

Svar på tråden Introducera smörgåsrån, när och hur?