• detta

Rädd att sabba amningen om jag börjar med ersättning på deltid

Min bebis är väldigt hungrig på kvällarna men mjölken räcker inte, har skriker så eländigt när den tar slut. Därför har vi tänkt att det kanske är bra att komplettera med lite ersättning. Samtidigt är jag så rädd att amningen ska sluta fungera, att han sedan bara vill ha flaskan. Han älskar verkligen att ligga vid tutten som det är nu och det vill jag inte ändra på. Någon som vet?

• Svar på tråden Rädd att sabba amningen om jag börjar med ersättning på deltid
  • Lena

Hur länge har han varit extra hungrig på kvällarna?

• detta

Det handlar om en timme på kvällen då vi måste vänta lite med amningen så brösten fylls på och inte är inte är tomma när vi ska lägga oss för då somnar han inte.

• detta

Samtidigt så är vi inte säkra på att han är så hungrig eller om det är hela hans värld som intensifieras kvällstid. Igår somnade han direkt med bara lite snuttande.

• aleydis

Det kommer ju några pucklar då behovet stiger fortare än mjölkproduktionen hinner med. Ju mer barnet ammar desto mer stimuleras mjölkproduktionen. Om det är övergående och barnet går upp bra i vikt kan ni kanske avvakta. Annars för en begränsad period ge tilläggsersättning med koppmatning, det är lite meckigt men om det bara är på kvällen en kort tid kanske det går bra. Sen störs ju vissa barn inte av att använda flaska. Men du skriver inte heller hur gammalt barnet är. Men om brösten inte fortsätter stimuleras kommer produktionen inte heller öka.

Ring och prata med Amningshjälpen så kanske de har tips.

• detta

Barnet är 3 månader. Nu verkade det som om mjölken var slut igen, på dagen. Men när jag klämmer på bröstet kommer det ut mjölk. Hur ska man veta om det finns tillräckligt?

• Batmamba

Tre månader är en klassisk ökningsperiod. Båda mina barn har haft det. De blev klängiga, gnälliga och ville äta ofta, särskilt på kvällen. Jag har då ammat intensivt i några dagar och på så vis ökat mjölkproduktionen. För mig har det funkat bäst att anma ofta (typ 1 gång/timmen eller mer) och båda brösten vid varje måltid. Det har tagit upp till en vecka innan bebisen åt mer sällan igen. Att vänta lite med att amma för att fylla på brösten, har för mig gett motsatt effekt - minskad mjölkproduktion.

Jag började ge en måltid ersättning om dagen till mitt andra barn, för att förenkla livet för oss föräldrar, när hon var ett par månader gammal. Jag upplevde det som att hon fick något sämre grepp om bröstet då, men tuttarna fortsatte funka och jag delammar fortfarande. Hon är nu åtta månader och ammas ca 4 ggr/dygn. Min första delammade jag i åtta månader. Men det är så klart olika hur bröst och barn reagerar när man lägger till flaska.

Om barnet är nöjt och växer som det ska så finns det tillräckligt med mjölk.

• detta

Tack för alla svar.

Jag ammar mycket dagtid, så fort bebis vill, vilket blir ca 1 gång i timmen. Att jag väntar en timme på kvällen är för att det inte ska vara tomt när vi lägger oss för då somnar han förmodligen inte.

Nu får jag för mig att jag har lite mjölkstockning. Hade en stor öm knöl i bröstet i morse och känner mig hängig. Jösses vad lite man kan om det här. Allt jag vet har jag läst mig till på nätet.

• Litet My
    detta skrev 2015-03-25 09:13:01 följande:

Barnet är 3 månader. Nu verkade det som om mjölken var slut igen, på dagen. Men när jag klämmer på bröstet kommer det ut mjölk. Hur ska man veta om det finns tillräckligt?

Min dotter är också 3 månader och vi har det likadant. Det är en ökningsfas och absolut ingen fara så länge hon följer sin kurva. Ju mer barnet ammar ju mer mjölk produceras, för att det ska ske måste bebis amma mer och längre och tömma brösten mer. Många 3 månaders är också lite otåliga och "bråkar" lite vid amningen tex biter tag och rycker med huvudet. Mjölk fylls på hela tiden även när det känns tomt.
  • Lena
    detta skrev 2015-03-25 07:31:11 följande:

Det handlar om en timme på kvällen då vi måste vänta lite med amningen så brösten fylls på och inte är inte är tomma när vi ska lägga oss för då somnar han inte.

Det är bättre att mata oftare även om de känns helt tomma. Då ökar du mjölkvolymen snabbare. Det kan bli några jobbiga nattningar men sen är du på banan igen.
  • detta
    Litet My skrev 2015-03-25 13:31:33 följande:
    Min dotter är också 3 månader och vi har det likadant. Det är en ökningsfas och absolut ingen fara så länge hon följer sin kurva. Ju mer barnet ammar ju mer mjölk produceras, för att det ska ske måste bebis amma mer och längre och tömma brösten mer. Många 3 månaders är också lite otåliga och "bråkar" lite vid amningen tex biter tag och rycker med huvudet. Mjölk fylls på hela tiden även när det känns tomt.
    Vad bra att höra, det är precis så det är. Han rycker och biter och gör lite lustiga ljud.
  • detta
    Lena skrev 2015-03-25 14:55:58 följande:
    Det är bättre att mata oftare även om de känns helt tomma. Då ökar du mjölkvolymen snabbare. Det kan bli några jobbiga nattningar men sen är du på banan igen.
    Det bra, då är det bara att köra på ett tag till.
  • isolande

Instämmer med tidigare inlägg. 3-månadfers är en klassiker. Amma på, även på "tomma" bröst. Jag maratonammade, bytte bröst varje kvart i 2-3 timmar på kvällarna i den åldern. Det rättade till sig efter någon vecka-10 dagar.

Svar på tråden Rädd att sabba amningen om jag börjar med ersättning på deltid