• emeliienicole

Hur hantera kissnödigheten?!

Hej!

Jag är nu gravid i v.34 (33+1) och börjar bli riktigt trött på sömnlösa nätter. Självklart förstår jag att jag inte kommer få sova så mycket sen när bebisen är ute men då ser man ju iallafall vad det är man kämpar för och man gör ju allt för sitt barn.

Nu har jag problem med att somna då det inte finns någon ställning som känns bra, har ont i hela ryggen och kan ligga och vrida och vända mig i flera timmar innan jag somnar för att jag är så trött...IBLAND kan jag hitta en ställning som är superskön, men då kommer det stora problemet: när jag är påväg att somna så blir jag alltid akut kissnödig..det går max en halvtimme innan jag måste gå upp igen för att kissa. Med andra ord så sover jag ca 3 timmar per natt för att jag tillslut ger upp, är helt slut under dagarna och blir lätt grinig på min stackars sambo som försöker göra allt för att göra mig glad, haha usch....

Finns det någon där ute som inte vill slänga en onödig eller elak kommentar? Någon som har ett tips på vad man kanske kan göra för att försöka få bort denna kissnödighet? Eller är det bara att leva med detta nu dom sista veckorna? Har testat lergigan som jag fick för illamående då det också är lugnande, tänkte att jag kanske sover bättre och hårdare om jag tog en tablett innan jag gick och la mig men icke sa nicke, helt lönlöst....

Tacksam för svar, helt inga otrevliga svar då jag skriver detta för att jag tror att det kanske finns ett litet hopp om att det kanske går att göra något!

//en trött tjej

• Svar på tråden Hur hantera kissnödigheten?!
  • Birgitta02

Det trycker ju på blåsan. Du kan nog inte göra så mycket. Dricka mindre möjligen. Men dricker du inte särskilt mycket annars heller så är det ju ingen bra ide det heller. Men om du inte dricker något alls efter 18.00 så kanske du hinner tömma blåsan helt innan sängdags.

• Elliema

Förstår dig helt och hållet! Jag är i vecka 32 (31+0) och kan absolut inte ligga bekvämt.

å när jag väl ligger bekvämt blir jag också kissnödig.

Jag "löser"det genom att ha "några hundra". kuddar, mellan knän, vid mage och emellanåt bakom ryggen.

Löser det ju inte helt men är bättre än att ligga utan något. Jag vaknar dock tyvärr vid varje vändning och om jag legat för länge på samma sätt. Så typ varannan, var tredje timma eller så.

Sen sover jag en sväng på dagen med. Det hjälper faktiskt även om jag känner mig trött på att inte få sova ordentligt på nätterna.

• Elliema

Nu skickade jag försnabbt. Kissenödigheten är nog svår att avhjälpa dock. Det är nog bara något vi får stå ut med fram tills det är dags. Dricka mindre möjligtvis.

• Elliema

Nu skickade jag försnabbt. Kissenödigheten är nog svår att avhjälpa dock. Det är nog bara något vi får stå ut med fram tills det är dags. Dricka mindre möjligtvis.

• emeliienicole
    Elliema skrev 2015-03-24 23:12:20 följande:

Förstår dig helt och hållet! Jag är i vecka 32 (31+0) och kan absolut inte ligga bekvämt.

å när jag väl ligger bekvämt blir jag också kissnödig.

Jag "löser"det genom att ha "några hundra". kuddar, mellan knän, vid mage och emellanåt bakom ryggen.

Löser det ju inte helt men är bättre än att ligga utan något. Jag vaknar dock tyvärr vid varje vändning och om jag legat för länge på samma sätt. Så typ varannan, var tredje timma eller så.

Sen sover jag en sväng på dagen med. Det hjälper faktiskt även om jag känner mig trött på att inte få sova ordentligt på nätterna.

Haha ja usch, har testat detta med kuddar mellan knän men inte vid magen, får testa det också!! Blir glad bara det dämpar kissnödigheten lite, dricker ju som sagt inte så mycket annars så det vore inte bra att trappa ned ännu mer på drickandet, försöker att inte dricka efter kl 7 på kvällen...menmen, annars är det ju inte många veckor kvar, får väl stå ut om inte annat ;)

Hoppas det går bra för dig, tack för svar!! :D

• emeliienicole
    Birgitta02 skrev 2015-03-24 23:03:42 följande:

Det trycker ju på blåsan. Du kan nog inte göra så mycket. Dricka mindre möjligen. Men dricker du inte särskilt mycket annars heller så är det ju ingen bra ide det heller. Men om du inte dricker något alls efter 18.00 så kanske du hinner tömma blåsan helt innan sängdags.

Ja, har testat detta, eller jag dricker inget efter kl 7 på kvällen...men det hjälper dessvärre inte så mycket, det känns som att min kropp är en stor kran som inte kan tömmas på vatten...men får väl helt enkelt leva med det några veckor till!!

Tack för svar :)

• Moolie

Jag är i skrivande stund i v 34 och råkade ut för samma sak som dig tidigare. Jag har en lång procedur varje kväll där jag går och kissar i två omgångar, inte dricker något en timme innan läggdags och lägger mig på den sidan av magen som bebis har sitt huvud. DÅ somnar jag gott! :)

• emeliienicole
    Moolie skrev 2015-03-25 07:48:47 följande:

Jag är i skrivande stund i v 34 och råkade ut för samma sak som dig tidigare. Jag har en lång procedur varje kväll där jag går och kissar i två omgångar, inte dricker något en timme innan läggdags och lägger mig på den sidan av magen som bebis har sitt huvud. DÅ somnar jag gott! :)

Men hur sjutton vet man vart huvudet ligger?? Jag förstår inte alls hur jag ska känna det, haha :/
Svar på tråden Hur hantera kissnödigheten?!