• Riolina

    Gravid efter kopparspiral?

    Hej alla nya och gamla "familjeliv hängare"

    Själv är jag ny här sen några veckor. Jag tog ut min kopparspiral I februari dagen efter jag slutade blöda. Trodde jag skulle bli gravid i mars eftersom vi hade sex innan, på och efter äl. Min besvikelse blev stor när mensen kom på bim i mars.

    Nu undrar jag om det är några här inne som vill dela med sig av sin erfarenhet? Hur långt efter utag av kopparspiral blev ni gravida?

    Jag vet att hormoner från preventivmedel kan påverka lång tid efter att men slutat/tagit bort piller/stav/spiral. Men kopparspiral ska väl inte påverka?

    Jag har 2 barn sen innan som det gick lätt att bli gravid med. Jag lever med samma man så vi borde ha lika lätt igen men min känsla är att det kommer dröja länge den här gången.

  • Svar på tråden Gravid efter kopparspiral?
  • Annelie 76

    Kopparn i spiralen kan ge lite obalans i hormonerna med mycket östrogen. Motverka detta med en hög dos zink. Kanske det blir lättare att bli gravid då. Annars är det ju normalt att bli gravid inom ett år så du har några månader till innan du behöver oroa dig.

  • BeanBag

    Hade kopparspiral innan tredje barnet. Tog ganska precis 1 år att bli gravid efter det.

  • Maramina

    Det tar i snitt sju månader av aktiva försök att bli gravid så än behöver du inte oroa dig.

  • Riolina

    Tack för era svar!!

    Det var inte det jag ville läsa men bra att veta att kopparn kan sitta kvar i kroppen. Jag måste ställa in mig på att jag inte kommer bli gravid närmsta månaderna :(

    Ångrar att vi inte tog ut spiralen redan i höstas.

  • Helle 85

    Det tog ungefär 5 månader för oss. När vi försökte så googla jag runt och det finns de som blir gravida direkt å de som tar längre tid på sig. Försök att inte stressa upp å se det som att ni väntar på det rätta barnet ;) när jag väl fick ett plus glömde jag all väntan :)

  • BeanBag

    Även om man inte använt annat än kondom så är det inte onormalt att det tar flera månader att bli gravid.

  • Molli

    En annan fråga. Blir er mens oregelbunden efter uttag av kopparspiral? De blev min.

    Dock är jag mens troligt gravid nu men inte säkra då plussen är svaga. Ska kolla upp de på måndag hos gyn.

    Tog ut min spiral I mitten av januari.

Svar på tråden Gravid efter kopparspiral?