"N-ordet" är inte bättre
OBS! Detta är inte en tråd om ordet "neger" och om det är rasistiskt eller ej. Vi utgår härmed ifrån att JA ordet är rasistiskt. Punkt. Om du är av annan uppfattning så ta inte upp det i denna tråd för det finns andra trådar för det.
Nej, denna tråd handlar istället om förkortningen "n-ordet" som på senaste tiden har används flitigt i media, särskilt under senaste veckan. Alla borde kunna förstå vad n:et i "n-ordet" står för och det jag vill komma fram till är följande; att skriva/säga "n-ordet" är inte bättre än att säga ut hela ordet. Det baserar jag på följande:
1. Själva meningen är och förblir det samma oavsett om några bokstäver har tagits bort eller ej. Båda ord har samma betydelse.
2. Vi kan och bör aldrig förändra ord i syfte att förmildra dem därför att då förminskas människors rätt till att känna sig kränkta och utsatta för rasism.
3. Ordet "neger" är inte ett rasistiskt ord per se, utan det blir ju först rasistiskt om man börjar beskriva människor efter ordet eller på liknande sätt använda det i en rasistisk och nedvärderande mening. Däremot så måste ordet ibland användas för att beskriva t.ex. världshistorien eller rasistiska strukturer. Här är ett exempel på en artikel där ordet används flitigt men aldrig på ett rasistiskt sätt: www.aftonbladet.se/debatt/article10654572.ab
4. Att använda sig av "n-ordet" är att inte våga möta eller se den kalla verkligheten och rasismen som många idag tvingas att göra varje dag. Rasismen går inte bort för att du blundar. Däremot anser jag att det är fel att upprepa ordet i rasistisk mening för att statuera ett exempel på rasism, men det är inte det jag pratar om här.
Och jag påminner och upprepar, detta är alltså INGEN tråd för dig som vill diskutera om ordet är rasistiskt eller ej. Det är INTE det som är syftet med tråden.