• Frögurka

MF, hur länge vänta på nytt försök?

Måste man vänta in en mens efter MF eller är de bara att köra på nytt försök så fort som möjligt. Känner mej tidspressad tyvärr..

Började blöda i lördags, i v12+0. De visade sej att fostret dött/slutat utvecklats betydligt tidigare då storleken inte ens i närheten stämde överens med gravlängden. Ett MA alltså..
    Läkaren sa till mej att mensen kommer komma om ca 4 veckor. Men när kommer ägglossningen igång vanligtvis?
    Om mensen kommer om 4 veckor, innebär de då att ja kommer ha ÄL om ca 2 veckor?
  • Svar på tråden MF, hur länge vänta på nytt försök?
  • Daisydelight

Hej!

Jag hade ett mf i v.6 i augusti förra året,jag väntade med att försöka igen tills efter jag slutat blöda efter mf:et sen hade jag förmodligeningen ägglossning efter det förrens efter första mensen då jag blev gravid igen.

• Jag är bara jag

Det är väldigt vanligt med utebliven äl efter lite senare missfall och MA. Jag fick MA v.10+6,ingen äl och mens 6,5 vecka senare. Man kan försöka så fort man slutat blöda,chansen är ändå rätt liten att man blir gravid på studs såvida man inte vet att man tillhör de där som alltid blir gravid av oskyddat sex.

• Frögurka

Ok, vissa säger si o vissa säger så. Vad anser ni om att åtminstone invänta första mensen? Är de verkligen nödvändigt?

• Jag är bara jag
    Frögurka skrev 2015-03-24 20:44:44 följande:
    Ok, vissa säger si o vissa säger så. Vad anser ni om att åtminstone invänta första mensen? Är de verkligen nödvändigt?
    Nej,egentligen inte. Man blir inte gravid om inte kroppen är redo. Och har man som jag svårt finns det ju ingen "risk" man blir gravid på studs igen. Jag kämpar än snart 7 år senare...
  • mkes

Jag fick missfall i vecka 9+1 alldeles nyss, blöder fortfarande men min barnmorska sa att det bara var att köra direkt blödningen upphört om vi vill. Enda anledningen till att vissa vill vänta är för att det är lättare att datera graviditeten om man har en mens att gå efter, berättade hon. Vi kommer att köra på direkt och använda ÄL-test så det blir ju egentligen inget problem här.

• Majamy

Enligt Vårdguiden 1177 så kan man starta på en gång igen. Alltså behöver ni inte vänta en mens. De sade de även på SöS när jag var där efter mitt MA i vecka 20. Däremot skulle vi vänta minst två veckor eller tills jag hade slutat blöda helt.

Svar på tråden MF, hur länge vänta på nytt försök?