• mejamadicken

Allergi 6 månaders?

Jag behöver lite tips.

Jag har en dotter på 6 månader som sover väldigt bökigt.

Hon sov bra som bebis (vaknade var 3-4 timme för att äta).

Hon är i stort en väldigt nöjd bebis, stabil liksom.

Hon sover sen några månader väldigt oroligt och det blir bara värre och värre.

Hon har varit täppt i näsan sedan hon var pytteliten, det blir som lock i hennes näsa. Jag spolar och sköljer och då håller det sig så pass att hon kan använda nappen ett par timmar för att sedan bli täppt igen. Har varit med henne på barn två ggr pga av detta snor men det är som vanligt "helt normalt".

Hon har även börjat klia sig, på huvudet bröstet och ansiktet. Mest när hon ligger ner.

Jag har testat allt.

Sova svalt, sova väl ombonad. Sova med huvudet högt. Sova själv, sova nära. Sova halvsittande i vagnen, sova riktigt "omstoppad", you name it. Inget funkar.

Hon är ledsen när hon vaknar, och det tar tid att få henne att somna om. 20-50 min, och hon sover sällan längre stunder där emellan.

Jag har ett barn sedan tidigare som sov fruktansvärt dåligt, skrek i mer eller mindre 9 månader dygnet runt och sover än idag aldrig hela nätter. Så jag är väl medveten om att det är normalt att barn sover oroligt, MEN, jag börjar fundera över om det kan vara någon allergi eller liknande när hon är så irriterad och snorig, och att det aldrig går över, och det är utan undantag. (Hon har även vid flera tillfällen fått typ nässelutslag på kroppen utan känd orsak, som gått över av sig självt).

Sover hon i vagnen på dagarna är det samma visa och vi får springa ut var 5 minut för att sova ner henne på nytt, när hon bara skruvar på sig, kliar sig, spottar ut nappen osv.

Någon med liknande erfarenheter?

Hon helammades till 4 1/2 månad. Nu äter hon NAN 1. Och lite smakportioner, vad hon ätit påverkar inte sömnen, varken positivt eller nagativt.

• Svar på tråden Allergi 6 månaders?
  • maribel

Jag har tre barn varav två har haft massor med allergier sedan de var 4mån. Att din dotter är täppt i näsan tycker inte jag låter som allergi. När det gäller bebisar så får de inte damm,pollen eller djur allergi vid så tidig ålder. Allergi visar sig i stort sett aldrig med symtom som täppt näsa på bebisar det kommer när barnet blir lite större. Däremot så ska du inte suga, eller hela tiden spola hennes näsa det gör det bara värre när det gäller bebisnäsor. Dem har väldigt känsliga slemhinnor och spolar eller använder du koksalt hela tiden kan det leda till att slemhinnan irriteras och blir svälls/täppt.

Det är hemskt när dem är täppta men försök ha tålamod några dagar och låt henne sova upprätt så kommer det ge med sig snabbare. Att sova oroligt eller att klia sig behöver inte heller vara allergibetingat om hon inte har eksem eller utslag. Oftast har mjölk, ägg eller soja allergiska barn ont i magen eller eksem eller utslag. Om du vill prova så ge inte mjölkbaserad välling under 1v utan testa något annat alternativ som finns i mataffärerna det finns många mjölkfria alternativ. Men har hon inga utslag eller verkar ha ont i magen tycker inte jag det låter allergisk utan som en helt vanlig bebis med olika månadsfaser.

Svar på tråden Allergi 6 månaders?