Farmor i umgängeskris
Jag är en farmor till 3 flickor ( 16-10 och 7 år). Min son/ pappan är död sedan 2008.
Mamman lever med en egyptisk man - som ev har begått övergrepp på den äldsta 2013. Men då brott inte kunde styrkas - så fortätter mamman att leva med honom. Flickorna har tillbringat stor del av hela sin uppväxt hos oss. Och har kompisar där vi bor. Jag har varit skeptisk till mannens roll i familjen. Barnen har berättat oroande saker under ca 18 månaders tid. Otaliga orosanmälningar skickade till soc. I höstas började också skolorna anmäla. Den stora flickan mår allt sämre - med självskadetankar osv...Bup - Soc är inblandade.
Under nyår kulminerade allt då de "små" flickonra började berätta och jag var sanbb på att spela in samtalet. på en 15-minuter lång ljudfil så berättar dom hur styvpappan tar hårt i dem - slår mamma - hur mamma gråter osv...att dom får följa med då storasyster ska hämtas sent- då dom inte ivll vara ensamma med mannen. HÄR blir det panikflytt till mammans hemort! Och vi som varit barnens stora trygghet nekas umgänge -för närvarande. Soc agerar tafatt...och i den nya kommunen så vet vi inte hur de hanterar såna ärenden. Familjerätten är nu inkopplade. Men frustrationen är fullständig! Flickorna svarar inte på telefon- sma - skype...Dom verkar vara så lojala med mamma att de inte vågar..elelr vill - prata med mig.
För jag antar att hela situationen presenterats som att "Vi tvingades flytta pga farmor som la näsan i blöt hela tiden". Men BARNEN vet ju vad de berättat - och att mamma ändå fortsätter att leva med honom. Samma saker som dom säger på ljudfilen har dom också berättat var för sig till socialtjänsten.
Vilka tankar får ni som läser detta? Har jag agerat fel? Hur långt bör jag driva detta? Jag vet ju att JAG - som farmor är utan juridiska rättigheter. Men BARNEN har ju rättigheter..och den ev processen ska drivas av Soc.
Jag har så svårt att förstå hur en mamma kan tillåtas utsätta sina barn för våld och stök - och ändå ha Soc godkännande. Har man som mamma bara rättigheter - och inga skyldigheter?