• vithea

Sammadragningar och förvärkar

Hej på er !

Undrar om det är någon som har fått förtidig födsel på grund av eller när ni haft sammandragningar och förvärkar tidigt i graviditeten?

Jag är i vecka 24 (23+5) och har sedan vecka 20 haft sammandragningar och förvärkar som ökat och kommer från och till var dag framför allt sista 2 veckorna.

stickningar, tryck och domning eller svullnad har börjat komma från och till sen i söndags föra veckan. 

Är det någon mer som upplever eller upplevt liknande?

• Svar på tråden Sammadragningar och förvärkar
  • Flisan79

Det är helt normalt att ha sammandragningar i de veckorna. Det man ska se upp med är sd som gör ont, kommer för ofta och som kommer även under vila.

Jag har haft sd sen v 12-14 mina tre graviditeter och vid andra barnet påverkades livmodertappen. Jag blev då sjukskriven och det funkade tydligen för hon kom efter bf.

Men jag tycker ändå att du sk ta det med din bm och kanske be hen kolla om din livmodertapp är påverkad.

• Lizzie 83

Ja, jag har fått för tidigt och blev sjukskriven och sängliggande från v 25 pga att tappen påverkades. Om du är orolig skulle jag kolla med bm och se om du kan få göra en undersökning. Oftast är det ju ändå helt normalt med sammandragningar.

Svar på tråden Sammadragningar och förvärkar